dag 3; ma 3 mei; naar Keulen; 113 km - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 3; ma 3 mei; naar Keulen; 113 km - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 3; ma 3 mei; naar Keulen; 113 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 Mei 2010 | Duitsland, Keulen

Het eerste wat ik deed die maandagochtend was uit het raam kijken: het was zwaar bewolkt maar droog.

Toen ik na het ontbijt vertrok, rond 08 uur stond op mijn km-teller de temperatuur op 7 graden celsius: behoorlijk fris. Overigens als je maar doortrapt heb je hier niet zoveel last van zolang het maar droog blijft. En dat bleef het de hele dag!.

De route liep dwars door het Roergebied, uiteraard langs de Rijn, of zo dicht mogelijk langs de Rijn. Langs veel fabrieken, allerlei soorten:chemisch, auto´s (Ford), kolen, etc. Soms over kades: 2x onder werkende kranen doorgereden. Veel vervallen fabrieken gezien, duidelijk al voor de crises ten onder gegaan met grote compleet lege parkeerplaatsen, maar ook veel nieuwe industrieterreinen zodat het routeboekje het ook niet meer wist.

Langs en door steden als Duisburg (compleet verdwaald omdat ik het beter dacht te weten dan het routeboekje; gelukkig heb ik een bel met ingebouwd kompas - voor euro 2,50 bij Halfords - zodat ik pal zuid bleef rijden en op die manier de weg wel weer terug vond). Verder langs Dusseldorf, Neuss -waar de zon zowaar 5 minuten scheen en ik snel op het marktplein voor het stadhuis een kop koffie nam in het zonnetje-.
Overigens is maandag in Duitsland voor de meeste café´s en restaurants "Ruhetag" , dus heb ik zelf onderweg op een bankje bij een crucifix met daarop in grote letters "im Kreuz ist Hoffnung", wat mij op dat moment weing troost bood, maar een kop cup a soup klaargemaakt.

Tussen de industrie is overigens ook veel groen. De route liep hier veelal over de Rijndijk, met links en rechts in de diepte, veel bosjes waar het wemelde van de konijnen. Zou een paradijs zijn voor Jan Dekker: elk schot is raak.

Op 10 kilometer voor Keulen had ik zo´n trek dat ik een
zak patat nam bij een "Imbiss", een soort snackbar. De baas (met een enorme buik) informeerde waar ik vandaan kwam en toen ik zei uit Amsterdam - want dat kent iedereen en is niet ver bezijden de waarheid -vertelde hij dat hij
afgelopen zaterdag in Amsterdam was en dat maar een vieze stad vond. Ik had toen wat uit te leggen in mijn beste duits over de koninginnedag en over de staking van de vuilnisophaaldienst etc. Overigens begreep hij denk ik maar de helft want hij kwam uit Budapest in Hongarije en sprak slecht duits. Toen ik zei dat Budapest ook op mijn route lag was hij een en al verbazing en ik kreeg prompt een bordje hongaarse goulash voorgezet.

Na 113 kilometer, die toch nog vrij voorspoedig waren gegaan, zonder regen, waar ik zo bang voor was geweest, stond ik op om 16.30 uur op het plein voor de Dom in Keulen.
Ik was denk ik negen jaar toen ik den Dom voor de eerste keer zag, met mijn vader, ik kan me herinneren dat er toen nog veel gebouwen in puin lagen want Keulen was voor 85% weggebombardeerd maar de Dom was opmerkelijk genoeg niet geraakt. De dom met beide opens torens heeft een opmerkelijk silhouet wat je altijd weer herkent (alleen de kathedraal in Burgoss, Spanje -bezocht tijdens mijn pelgrimstocht naar Santiago- lijkt erop maar is ook ontworpen door dezelfde architect, zo rond het jaar 1300).

Op dat Domplein dus werd ik aangesproken naar wat bleek een goede Duitser van middelbare leeftijd en op de fiets te zijn. Hij bracht mij naar het toeristenburo, pastte op mijn fiets en fietste vervolgens voor mij uit naar naar het "hostel for backpackers", vijf minuten lopen van de Dom, waar ik nu de nacht doorbreng en achter de pc mijn weblog zit te schrijven. "Herr Fred Buerki, danke vielmahls". Ik hoop dat hij het leest want hij heeft mijn website-adres en zijn dochter heeft een pc.

Inmiddels de Dom 2 maal bezocht. 1x voor en de 2e maal na het diner (met uitzicht op de Rijn en op een groot tv-scherm met onderin een balk met de aandelenkoersen (ik begrijp dat de beurzen flink omhoog zijn dus waarschijnlijk gunstig bericht rond de schuldenkwestie Griekenland; goed voor mijn aandelen).

Tijdens het 2e bezoek aan de Dom, rond 20.30 uur speelde het orgel. Het was een bekende psalm, helaas kon ik het niet thuisbrengen en ook de dienstdoende priester in een rode pij wist het niet. De akoestiek was voortreffelijk. Toen ik beter oplette bleken er twee orgels tegelijk te spelen, beide bediend door dezelfde organist (dat wist de rode pij wel). Al met al dus een stemmige afsluiting van de dag.

Ik wens Reina een goede vakantie (en Miep ook) in Wales. Ik maak me altijd een beetje zorgen als ze zo´n verre reis maakt, al die vliegverbindingen, en dan nog de trein en de bus. Er kan zoveel misgaan. Op de fiets is het dan maar simpel. Gelukkig is ze niet alleen. Samen met Miep zal het wel lukken.

Iedereen nog bedankt voor het steken van een riem onder het hart (of andersom, het is al laat ik weet het niet meer precies) wat de fietsreis betreft. Ik lees het commentaar met veel genoegen.

Morgen richting zuiden, verder langs de Rijn, wellicht naar de camping in Koblenz.


  • 03 Mei 2010 - 23:19

    Alette:

    Hoi papa

    We volgen je met aandacht!
    We hebben met al die regen wel aan je gedacht hoor!

    Trouwens de Dom in Keulen, schijnt er nog te staan omdat het zo'n geweldig navigatiebaken was voor de geallieerde bommenwerpers. Zegt Geert Mak.

    Fiets ze!!

  • 04 Mei 2010 - 04:39

    Yme Van Den Born:

    Henk goed door fietsen, hier schijnt de zon en is het 25 graden.......

    Maar eerst het reisje langs de Rijn.
    Veel sterkte

    NB.de ambassade heeft me een tip gegeven voor de grens overgang, we hebben dus een plan B.

  • 04 Mei 2010 - 05:56

    Rijkje En Hein :

    Henk we wensen je een goede en veilige reis ! we volgen je via dit medium .

    Rijkje en Hein

  • 04 Mei 2010 - 06:18

    Reina:

    Lieverd ik hou van jou.
    Tot vanavond in Chester aan de telefoon.
    En ook de hartelijke groeten van Dirk en Vanita uit Peking.
    Een zoen van Reina

  • 04 Mei 2010 - 06:26

    Han-k:

    volgens mij is het een hart onder de riem !! dat heeft een mens soms heel hard nodig, succes gr hn

  • 04 Mei 2010 - 08:49

    Lhwynia@kpnplanet.nl:

    Henk, je fietst precies wat ik gelopen heb in omgekeerde richting: de Limes van Gemania Inferior. Ik begon in Bad Breisig, daar vlakbij de Vinxtbach. Dan begint de Limes van Germania Superior.
    Hou doe, Lieuwe

  • 04 Mei 2010 - 15:35

    Ankie Hoekman:

    Dag Henk,
    met veel genoegen lees ik je reisverslagen. Leuk dat ik ze toegemaild krijg. Met interesse kijk ik uit naar de rest van je reis. Sterkte en zet hem op.

    hartelijke groet, Ankie

  • 04 Mei 2010 - 16:08

    Margriet:

    Hoi Henk, Je zit weer lekker in het ritme, lees ik. Maak je geen zorgen om Reina; die redt zich prima. Zelfs in bekakt Laren kreeg ze hulp van mensen toen ze een lekke band had. Let goed op jezelf !Ben zelf weg 4 10 dgn; zie uit naar je verslagen bij terugkomst. Groet van Margriet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 174036

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: