dag 16; zo 16 mei; naar Melk; 1.523 km - Reisverslag uit Melk, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 16; zo 16 mei; naar Melk; 1.523 km - Reisverslag uit Melk, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 16; zo 16 mei; naar Melk; 1.523 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

16 Mei 2010 | Oostenrijk, Melk

Om weer met het weer te beginnen -want dat is ook voor de Oostenrijkers het gesprek van de dag - dat weer dus was niet over om naar huis te schrijven (doe ik dus toch). Het was koud: 8 - 11 graden Celsius, het was zwaar bewolkt en net als gisteren begon het in de namiddag te regenen. Maar daar had ik op gerekend dus alleen het laatste halfuurtje heb ik in de regen gefietst. Wel prettig was, dat ik opnieuw de (straffe) wind achter had, dus ik vloog vrijwel letterlijk langs de Donau (gemiddelde van de dag was 20,1 km per uur, hoogste tot nu toe. Totale dagafstand was 111 km, ook het hoogste).

Het was zondag en ik heb de indruk dat de zondagrust hier goed in ere wordt gehouden. De hele dag vrijwel geen mens gezien, niet op de Donau Rad Weg en evenmin in de dorpen.

Toch nog een aardige ontmoeting gehad. Rond negen uur, ik was toen ongeveer een uur onderweg ontmoette ik bij Mauthausen (inderdaad van het concentratiekamp) BURKHART RUECHEL, fotograaf, avonturier en romanticus. Hij was 34 dagen eerder vertrokken uit Berlijn op een step (in het duits: Roller) en op weg naar ...Jeruzalem (de 1e medereiziger die ik ontmoette die ook naar de heilige stad gaat). Dat gaf dus gelijk een band + dat wij beiden nog niet hadden ontbeten. Wij gingen dus op zoek naar een Stehcafe of iets dergelijks, onderwijl ervaringen uitwisselen en praten over de route, hij op de step ik op de fiets. Hij vond de fiets te snel gaan. Te weinig kontakt met de lokale plattelandsbevolking waar hij dacht nog het ongecompliceerde leven aan te treffen.

In Enghafen ontbeten we in een Gasthof. Burkhart liet zijn apparatuur zien. Hij had een notebook bij hem, waarop hij zijn weblog kon bij werken en foto's kon opzetten voordat hij ze later doorstuurde naar zijn website (alleen als dat ergens gratis mogelijk was met wifi).
Ik heb een deel gezien en vooral de foto's zagen er schitterend uit (maar ja hij is ook beroepsfotograaf). Hij bouwde ook gelijk een link in maar mijn Jeruzalem website. Voor de geinteresseerden: zijn website adres is: www.arche-foto.com.

Ik moet ook even nog wat uitleggen, want hij meende dat ik de waard had opgelicht door ten onrechte te vragen om de rekening te verlagen. BURKHART: die Rechnung in dem Gasthof was wirklich falsch. Der Wirt hat 4x kaffee gerechnet (= 10 euro extra), aber 2 kaffee davon waren teil des Fruhstucks, darum hatte ich recht zu bitten die Rechnung mit 5 eur zu ermäsigen. Sind sie damit einverstanden?

We reden nog samen op tot het fietsveer bij Mauthausen en daarna namen we afscheid en wensten elkaar een goede reis toe.

Ik passeerde dus het concentratiekamp bij Mauthausen maar ben er niet op bezoek geweest. Tijdens een vakantie een aantal jaren geleden hebben Reina en ik het kamp uitvoerig bekeken, zijn zelfs in de steengroeve geweest. Dat stond allemaal nog zo in mijn geheugen gegrift dat ik er weinig behoefte aan had om dit allemaal opnieuw te ondergaan. Bovendien ligt het op een vrij hoge heuvel en had ik nog ca 90 km te fietsen.

Het was overigens een afwisselende rit. Na Linz wordt het dal van de Donau breder en reed je soms tussen de akkers, verder op bij Grein (aardig, karakteristiek dorp waar ik heb geluncht), werd het dal weer erg smal zodat er maar nauwelijks ruimte was voor een fietspad (was dus gedeeltelijk ook langs de weg, maar het was niet druk dus geen probleem.

Om 16.00 uur arriveerde ik in Melk, vond al snel onderdak bij Gasthof Im weissen Lamm (overigens gedreven door een Turk, net verbouwd en keurig schoon; 35 euro per nacht incl flatscreen en ontbijt).

Om 17.00 stond ik bij de ingang van "Stift Melk", een grote abdij, compleet met barokkerk, bibliotheek, etc., alles fraai genoeg om tot het UNESCO werelderfgoed te behoren. Ik werd nog net toegelaten voordat de poort op slot ging. Het was een en al marmer en goud en engeltjes. Voor mij een herinnering aan een voorbije tijd waarin Kerk en Staat de lakens uitdeelden. Diezelfde kerk die nu veel moeite heeft om te overleven.

Morgen naar Wenen: een rit van ruim 100 km. Met de wind achter zal het wel lukken. In Wenen neem ik een rustdag (en mijn fiets is er ook aan toe).

Mary: prettig te horen dat je het goed leesbaar vind!

Ankie: sommige zaken moeten toch echt op de foto en daar horen de grensovergangen toch ook bij (komt later allemaal in mijn fotoboeken van de reis).

Jan en Ria: het klopt dat er weinig medepelgrims richting Jeruzalem gaan (anders dan naar Santiago en Rome). Maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik er vandaag toch een ontmoet. Voor de rest blijft het bij incidentele ontmoetingen, maar toch wel dagelijks en je moet er soms ook je best voor doen.


  • 17 Mei 2010 - 20:22

    Alette:

    Hoi papa

    Ik heb een foto van je gespot op de weblog van Burkhart, namelijk de foto waar jullie allebei een foto maken in de spiegel.
    Grappig hoor. Ik heb hem aan mama gemaild.
    ter info: Ze zijn begonnen met het schilderen van de balkonkant van mijn flat, houtwerk, balkonleuningen en beton. Maar voorlopig zijn ze nog niet bij mijn huis.

  • 17 Mei 2010 - 20:36

    Koos Van Der Span:

    Beste Henk, fijn dat je "staartwind" hebt. Dan gaat het met recht voor de wind. Morgen en donderdag vergadert de VMDB. We zullen dan stilstaanbij jouw reis.
    Geniet ervan. en een fijne rustdag gewenst, morgen. Hart. gr. Koos.

  • 18 Mei 2010 - 05:13

    Yme Van Den Born:

    Beste Henk

    Van 31 mei t/m 7 juni zijn wij in Athene.
    Gezien de snelheid waarmee je fietst hoop ik dat je niet in die week Cyprus binnenkomt.

    Kun je aangeven wanneer je ongeveer naar Cyprus komt.

    Heel veel sterkte van
    Yme en Eleni

  • 18 Mei 2010 - 09:24

    Foke:

    Hallo papa,
    de ingreep is goed gegaan, over 10 dagen uitslag. Ik had dit weekend het 3e weekend op De Voorde, ivm het Horizonjaar en heb daar een prachtig lied gehoord van Amanda Strydom, het pelgrimsgebed en toen heb ik aan je gedacht. "Alle pelgrims keer weer huistoe" zingt ze (Zuid-afrikaans) dus dat is bemoedigend.
    Groeten van Foke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 174055

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: