dag 17; ma 17 mei; naar Wenen; 1.642 km - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 17; ma 17 mei; naar Wenen; 1.642 km - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 17; ma 17 mei; naar Wenen; 1.642 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Mei 2010 | Oostenrijk, Wenen

Oostenrijk zucht nog steeds onder het slechte voorjaarsweer: de kop over de volle breedte in de Wiener Zeitung luidt: "Katastrophen Wetter statt Frühling". Overigens zo erg lijd ik er niet onder, zolang het maar niet regent. Vandaag opnieuw met "staartwind" (dank je Koos) van Melk naar Wenen (120 km, laatste half uur regen gehad, patroon van de laatste dagen, wel iets hogere temperatuur nl 11 tot 14 graden Celsius).

Het dal was weer smaller, fietspad pal soms langs de Donau, op de hellingen verschenen de eerste wijngaarden en vervolgens het ene wijnstadje/dorp na het andere waar je soms tussen de wijnranken doorfietst. Ook zonder zon was het redelijk idyllisch.

Geluncht in Tulln, waar nog resten zijn van een Romeinse legerplaats -ik fiets immmers nog steeds de Limesroute. Ook is hier een "Römermuseum" maar niet bekeken want dat is vaak meer van hetzelfde.

Een eindje samen op gefietst met een Duits stelletje uit Ulm dat in Wenen op familiebezoek ging. Ze hadden ook aardig de snelheid erin dus dat schoot lekker op. Verder bijzonder weinig Donaufietsers gezien. Meeste fietsers zijn toch mooi weer fietsers.

Om kwart voor vier passeerde ik de stadgrens van Wenen. Om half vijf stond ik hartje stad bij de Stephansdom. Via het toeristenburo kreeg ik het adres van het pension waar ik nu 2 nachten slaap. Het ligt in een zijstraat van de Mariahilferstrasse, de grote winkelstraat vanuit de binnenstad naar Schloß Schönbrunn. Voor eur 34 per nacht incl. ontbijt slaap ik op de begane grond in een kamer die zo groot is dat ook mijn fiets bij mij op de kamer heb gestald. Helaas geen flatschreen, dus loop ik achter op het nieuws.

Natuurlijk een echte "Kalbswienerschnitzel" gegeten in restaurant Servus aan de Mariahilferstrasse. Al snel kwam er een Nederlands echtpaar aan een tafeltje naast me zitten: Wil en André Reekers uit Warnsveld. Zij zijn een week op (vlieg)vakantie in Wenen en lopen (letterlijk) alle bezienswaardigheden af. Vandaag hadden zij het Zentralfriedhof bekeken, volgens hun het grootste kerkhof van Europa waar 4 miljoen mensen begraven liggen. Het was ze nog niet meegevallen het graf van Beethoven te vinden.

Morgen, na ruim een week fietsen, is het weer tijd voor een rustdag. Ook mijn Koga heeft verzorging nodig. In ieder geval ga ik even naar Schloss Schönbrunn want daar zit ik maar 10 minuten lopen vandaan. Misschien zie ik nog wel een aardig bruidje.Overigens hopen Reina en Miep morgen terug te vliegen vanuit Liverpool naar Schiphol. Gezien de aswolk is het nog even afwachten of dit vlotjes gaat.

Alette: dat plaatsen van die foto heeft Burckhart snel gedaan, moet ook aardig weblog zijn om te volgen.

Koos: sterkte met de vergaderingen van de VMDB, vooral die met de Ledenraad. Ik ben mijn hoofd nu aardig aan het leeg maken, om hoop ik, ruimte te krijgen voor frisse ideeen voor het komende seizoen.

Yme: eerlijk gezegd kan ik nog niet op een week aangeven wanneer ik op Cyprus zal aankomen. Deze weken ben ik aardig opgeschoten maar het echte werk ligt nog voor me, vooral de heuvels en de (verwachtte) hitte in Turkije. Laten we het voorlopig houden op de 2e helft van juni.

Foke: goed te horen dat het goed gaat. Die pelgrimsliederen moet je me nog maar een keer laten horen.


  • 18 Mei 2010 - 19:26

    Reina:

    Lieve Henk Ik ben weer op stee.Met de eerste vlucht die weer naar Amsterdam ging na de stofwolk.Al je verslagen gelezen en genoten van je verhalen...Een ontroerende passage uit een pelgrimslied door onze Foke. Liefs van Reina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 174027

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: