dag 40; wo 9 jun; naar Çanakkale; 3763 km - Reisverslag uit Çanakkale, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 40; wo 9 jun; naar Çanakkale; 3763 km - Reisverslag uit Çanakkale, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 40; wo 9 jun; naar Çanakkale; 3763 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

09 Juni 2010 | Turkije, Çanakkale

Na 40 dagen -bijna een bijbels aantal- heb ik voet in Azie gezet.

Opnieuw de hele dag de E78 gevolgd, een weg met goed asfalt en utgezonderd een klein gedeelte, weing geen verkeer. Des te verwonderlijker is het dat de weg wordt verbreed naar 4-baans waarvan k alle stadia van bewerkng over een afstand van meer dan 200 kilometer heb gezien.

De laatste 50 kilometer liep de weg langs de zee op het Gallipolisch schiereiland. Dt was de eerste keer na Katwijk dat k de zee weer zag en rook + af en toe de frsse zeewind.

Vannacht had het geregend. Toen ik vertrok was de weg nog nat. Later brak de zon door en werd het warm en broeierig. De hele dag was het erg heiig. Jammer van de vergezichten want je zag aan de overkant van de zee (die hier Dardanellen heet) nu vaag Azie lggen.

De Dardanellen vormen de verbndng tussen de Middellandse zee en de zee van Marmora en zijn ongeveer 75 klometer lang en 3 klometer breed. De Dardanellen zijn strategisch altijd van belang geweest en er is hier n de geschiedenis dus heel wat afgevochten. De laatste grote veldslagen dateren ut de 1e Wereldoorlog toen Ataturk, de stichter van het moderne Turkije, de geallieerden wist tegen te houden. Er zjn her veel Australiers en Neuw Zeelanders gesneuveld.

Onderweg nog een tental ooievaars gezen die aan het fourageren waren n de rijstvelden. Inmiddels heb ik ook heel wat nesten gezien met 2 of 3 en zelfs een keer 4 jonge ooievaars. Vaak zaten die nesten op een telefoonpaal pal langs de weg. Het aardige was, en dat had ik niet eerder gezien, dat het nest -van zeg maar een meter hoog en meer dan een meter breed- een soort appartementenflat vormde voor mussen die er ook hun nest in hadden. Van ver hoorde je al het geschetter van al de mussen die er in en uit vlogen.

Her en daar staan stalletjes langs de weg waar fruit wordt verkocht en vaak ook kersen. Daar ben k gek op dus k heb nmddels al heel wat kilo's gekocht en verslonden. Ik kijk wel goed of ze niet te rjp zijn want dan zitten er soms van die klene wormpjes n en dat had ik een keer wel erg laat n de gaten. Enfn, ik heb het overleefd.

De oversteek over de Dardanellen gaat met de veerboot de aankomt in het centrum van Çanakkale. Dt s weer een stad met zo'n typsch Mdden-Oosten sfeer, zoals Edrne ook had. Kleine straatjes, veel wnkeltjes, veel mensen op straat. Mjn hotel staat n een van de straatjes, het nternetcafe staat er schuin tegenover.

Gegeten heb k op het terras van een chique visrestaurant aan de haven. Ik kon zelf de vs aanwijzen de k wilde eten. Overigens s bier hier weer volop te krijgen. Vormde het streng gelovge Edirne met zijn vele moskee-en toch zeker een uitzondering.

Nog een wandelngetje gemaakt op de boulevard, ook hier een en al drukte van wandelaars en verkopers van allerlei waren. In een parkje staat het originele paard van Troje dat n de film over Troje s gebruikt.

Morgen naar Assos waar ik hoop te slapen n een gerestaureerde karavansera (dus toch nog). Misschen ook nog een bezoekje aan de opgravingen van Troje want daar kom k ongeveer langs (alhoewel die oude steenhopen me eigenlijk niet zo veel interesseren).

Hans: over het mos n ons gras: k heb in mjn garage nog een perfekte verticuteermachne staan. Ik weet zeker dat je daar goed mee om weet te gaan. Het is maar een tip...

Rena: vanavond hopen we weer bj te praten..als je nog een stem hebt tenmnste...

Han K: je doet er toch geen 4 jaar over om dat boek te lezen hoop k. Kun je beter eerst mjn verslagen lezen, zt meer vaart in.





  • 09 Juni 2010 - 22:22

    Alette:

    Hoi papa

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Groetjes van Alette

  • 09 Juni 2010 - 22:23

    Hans:

    volgens mij heb ik toch duidelijk gesproken over de regen en de hoop daardoor het gras te zien en horen groeien door het mos heen het zware handwerk laat ik graag aan jou over na terug komst want het zware beenwerk (fietsen) doe je nu, maar dan moeten je armen maar weer eens wat gaan presteren hou je haaks groet hans

  • 09 Juni 2010 - 23:09

    Reina:

    Lieve Henk
    Voor jou maak ik een uitzondering vandaag vanwege mijn longontsteking.Ik ben in het geheel niet arbeidzaam en heb de hele dag op de bank gelegen.Vanmorgen is de longontsteking door de dokter geconstateerd.Anti bioticum en 4 keer per dag puffen met ventolin.Nou ,t is me wat maar we werken met zn allen aan een voorspoedige genezing.Gonda is een super nurse Gert reed me naar de dokter en Tineke zorgt dat ik er lekker bij lig.Hopelijk kan ik woensdag opgeknapt naar huis vliegen.
    Hans geweldig dat je het gras gemaaid hebt en maak je geen zorgen over het mos want dat is ook groen.Geniet morgen maar weer van alle nieuwe dingen op je pad.Doe voorzichtig( Gonda)en hartelijke groeten van ons allen.

  • 10 Juni 2010 - 05:59

    Mary:

    Dag Henk,

    Op je laatste computer doet de i het soms wel.Heel apart! Met het woord heiig deed de i het wel gelukkig anders waren we daar nooit uit gekomen.
    Ik weet me nog goed twe herinneren dat Dirk op amper 3 jarige leeftijd het woord verticuteermachine al kon zeggen.Hij heeft nu zeker de leeftijd dat hij zo,n ding kan bedienen !!.Jammer dat je weinig fietsers tegen komt.Ik bewonder je doorzettingsvermogen.
    Goeie reis verder.Groetjes,Mary.

  • 10 Juni 2010 - 06:36

    Jack Koolen:

    Hallo Henk,
    Ik heb donderdag de Mont- Ventoux beklommen. Ging mij redelijk goed af. Was zelf zeer tevreden. Op de top konden we niets zien, want de laatste vier kilometer was het heel erg mistig. Praten later wel weer bij.
    Hierbij wensen wij Reina heel vel beterschap toe en Henk nog veel fiets plezier.
    Groetjes Jack en Mieke.

  • 10 Juni 2010 - 09:10

    Henk & Alien Biemond:

    Terug van vakantie hebben we wel een uur besteed aan het lezen van al je verslagen en reacties. Met het weer in Italië hebben we geboft. We hadden een auto gehuurd en hadden daar heel veel last van de fietsers en motoren omdat de wegen vrij smal zijn. Vooral in de vele tunnels zijn fietsers een plaag voor automobilisten omdat je ze haast niet ziet. Onze langste tunnel was 3600 meter.
    Alien is meer dan 30 jaar geleden in Bulgarije geweest met de eend en hobbelde over alle gaten heen. Het sanitair was in die tijd verschrikkelijk. Het leukste woord zonder de i vonden we voetgangersgebed!
    We hebben veel bewondering voor je doorzettingsvermogen en blijven met plezier al je verslagen lezen!

  • 11 Juni 2010 - 08:09

    Hugo:

    Hallo Henk, wir haben uns im Altmühltal getroffen, mein mini-video ist bei youtube unter
    hugipops
    Grüsse
    Hugo
    www.hugolange.de

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 174032

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: