dag 9; zo 9 mei; Rothenburg, rustdag - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 9; zo 9 mei; Rothenburg, rustdag - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 9; zo 9 mei; Rothenburg, rustdag

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

09 Mei 2010 | Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

Vanochtend om 06.30 gewekt door 2 Japanse dames die een paar meter bij mij vandaan, op de weg schuin omhoog achter mijn tentje, een conversatie begonnen af te steken. Ik kon er uiteraard geen woord van verstaan maar ik vond alle keel- en neusklanken wel melodieus klinken in de verder doodstille omgeving (op de vogels na).

Vandaag was mijn rustdag, immers de zondag zult gij heiligen heb ik geleerd, en na 8 dagen fietsen was ik er wel aan toe. Het weer was bovendien beter dan ik tot dat moment had meegemaakt. Zowaar zon en een prettige temperatuur.

Eerst een uurtje uitslapen, daarna de fiets schoongemaakt, dat was wel eens nodig na alle regen, leem en modder, en de ketting gesmeerd.

Vervolgens bezoek aan het middeleeuwse kerkje achter de camping. Voor de kenners: het unieke in dit kerkje is het altaar dat ca 500 jaar oud is en uit hout gesneden is door Tilman Riemenschneider. Dit is zo knap gedaan, met zulke levensechte figuren dat je het gezien moet hebben om te kunnen geloven dat zoiets mogelijk is.

Daarna stond mijn weblog bijwerken op het programma. Echter toen ik probeerde foto`s te plaatsen liep de computer vast, waarschijnlijk te weinig intern geheugen voor het inlezen van ca 2 Gb aan foto`s (waaruit dan vervolgens een selektie). De foto's houden jullie dus tegoed. Die moet je ermaar bij denken.

Inmiddels was het lunchtijd geworden en wandelde ik het dal uit de heuvel op naar het middeleeuwse stadje Rothenburg ob der Tauber (ligt op een heuvel ca 100 meter boven de Tauber). Op het t marktplein wat gegeten. Ik sprak nog een echtpaar met Gazelle fietsen en AGU fietstassen, dus hollanders, die ook Limesroute fietsten en verder op weg waren naar Oostenrijk.

Rondom het stadje is de stadsmuur nog geheel intakt, je kunt hierop rond de oude stad lopen, heb ik grotendeels gedaan, er verder is een groot marktplein met een Rathaus, oude straatjes met vakwerkhuizen, er staan een aantal oude kerken waarvan de grootste de St.Jakobskirche is (inderdaad de Jakob van Santiago de Compostela), diverse musea en een keur een souvenirwinkels (echt duitse kwaliteit).

Ik las dat er die avond om 21.00 uur in de St.Jakobskerk een "Musikalischer NachtfÜhrung" zou zijn. Ik had niet veel idee wat dat kon zijn, maar ik besloot er naar toe te gaan. Bovendien zijn er in die Jakobskerk ook 2 altaren van Riemenschneider dus die kon ik dan tegelijk bekijken.

Na op het marktplein "Bauernschmaus" gegeten te hebben -alleen geschikt voor mensen met een sterke maag, nl geheel bestaande uit spek, worst, varkensvlees en zuurkool, en na nog een paar rondjes door de stad was het negen uur geworden en begaf ik mij ter kerke.

De kerk, zoiets als de Grote Kerk Naarden, was uitsluitend verlicht door tientallen waxinelichtjes. Er waren in totaal een 20-tal belangstellenden. Een enthousiaste meneer gaf een korte inleiding rond een thema, ik begreep over "geen schuld zo groot of ze kon vergeven worden" want dat kwam diverse keren terug. Daarna een fluitiste die samen met de organist fraaie klanken ten gehore gaf (goede akoustiek). Vervolgens begaf het gehele gezelschap zich in het donker (Vorsicht met die Stufen!) naar het altaar van Riemenschneider om uitleg te krijgen over bepaalde onderdelen die binnen het thema pasten (hierbij werd wel een schijnwerper gebruikt). Dit werd nog eens herhaald (+meditatie + orgelspel) met het altaar achter in de kerk en daarna was de NachtfÜhrung ten einde. Toch wel indrukwekkend en apart om mee te maken.

Na in het donker terug gewandeld te zijn naar de camping, toch redelijk vermoeid het tentdoek achter me dichtgeritst. Zo`n rustdag lijkt soms nog vermoeiender dan een dag fietsen.

Morgen verder richting zuidoost. Het doel is Weissenburg, 90 km verderop.




  • 10 Mei 2010 - 20:52

    Reina:

    Nou lieve Henk die gereformeerde achtergrond verloochent zich nooit he? Fijn dat je een rustdag hebt genomen.Wij zijn vandaag met het openbaar vervoer naar Portmadoc gegaan en daar wat rondgelummeld in de kou en de regen.... Verder lekker in de pub gezeten. Liefs van Reina en Miep.

  • 10 Mei 2010 - 21:11

    Han-k:

    sorry ik was een paar daagjes weg naar berlijn met de kleinkinderen en miste je vorderingen, ik vind wel dat je snel gaat en eigenlijk kan een dagje rust niet !! er dient ten minste elke dag gepedelleert te worden al is het maar 20 km. Goede reis van Han

  • 10 Mei 2010 - 21:20

    Henriëtte P.:

    Dat was hard werken op je rustdag.En nog zo'n stevige maaltijd verwerken!In een ver verleden ooit 'n werkstukje over Tilman Riemenschneider gemaakt.Inderdaad heel mooi.Neem aan,dat je vandaag weer bent gaan fietsen. Via deze'sluiproute''n groet aan Reina en Miep.

  • 10 Mei 2010 - 21:42

    HANS DE VOS:

    OP HET KRUISPUNT IS AL HET ASFALT ERUIT, DE STOEPTEGELS ZIJN ER OOK WEER UIT EN LIGGEN GEBUNDELD ZULLEN WEL NIEUWE VOOR KOMEN,NU WORDT OOK DE ZIJSTRAAT VAN ASFALT ONTDAAN NOG EVEN DAN KAN JE AUTO ER NIET UIT GOED DAT JE NU ONDERWEG BENT MET DE FIETS. IK VIND JE MOEDIG,GROETJES HANS

  • 11 Mei 2010 - 07:35

    Mary:

    Dag Henk,
    Toen ik je verslag las,moest ik ook aan je gereformeerde achtergrond denken!
    Ik lees je verhalen met veel plezier,en aan de reacties te lezen,genieten veel mensen met je mee.
    Groetjes .

  • 11 Mei 2010 - 10:10

    Ed Volbeda:

    Henk,
    Wij(dus ook mijn echtgenote) volgen hier thuis met brede belangstelling deze tocht. Leuk om steeds weer iets te lezen over cultuur en natuur. Zie uit naar de volgende verslagen. Goede reis en succes. ED

  • 11 Mei 2010 - 11:36

    Jan En Ria:

    We hebben je ingehaald. dank zij jouw rustdag. En zoals het meestal gaat met rustdagen doe je allerlei dingen behalve rusten! Gelukkig is het weer aan de beterende hand (hier nog niet) waardoor je nog meer van de tocht kan genieten. Lang geleden hebben wij eens een nacht doorgebracht in een plaatsje Rothenburg dat lag (en nog ligt) aan de "Romantische Strasze". Ik krijg de indruk dat jij daar nu ook zit. Fiets ze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 174286

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: