dag 2; zo 2 mei; naar Rheinberg; 76 km - Reisverslag uit Rheinberg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 2; zo 2 mei; naar Rheinberg; 76 km - Reisverslag uit Rheinberg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 2; zo 2 mei; naar Rheinberg; 76 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 Mei 2010 | Duitsland, Rheinberg

Ik werd wakker door de regen op mijn tentdak (en dat is vlak boven je neus). Toen de regen stopte rond acht uur ben ik opgestaan. Na de tent nat te hebben ingepakt en afgerekend te hebben met boer Jansen (eur 6, veel goedkoper zal ik op de reis niet slapen, behalve dan op Cyprus), ben ik op weg gegaan bij een temperatuur van 8 graden Celsius en een dreigende lucht, richting Duitse grens via Ooij en Millingen (en daar nog eens goed gekeken hoe de brede Waal zich afsplitst van de Rijn, die verder gaat als een relatief smalle rivier).

Op de dijk bij Millingen kreeg ik de eerste aanval van een hond te verduren: de hond van een wandelende bazin die haar beest niet onder controle had. Het was een klassieke aanval, schuin van achteren, vanuit het pad beneden langs de dijk, dus je schrikt je een ongeluk. Gelukkig bleef het bij wat geblaf.

Bij Millingen de grens over gestoken. Er staat zowaar een hekje waarop een flink aantal ge- en verbodsborden in het Duits, dus je bent gewaarschuwd.

Via Kleve over landbouwweggetjes naar Kalkar, met een aardige oude binnenstad. Het weer was er niet beter op geworden en Duitsland leek wel uitgestorven met uitzondering van een flink aantal joggende dames en natuurlijk veel honden die uitgelaten moesten worden en die ik flink in de gaten hield. "Er ist nur neugierig" werd me toegesproken toen er weer eens een op me af kwam rennen.

Na Kalkar begon het steeds harder te te regenen. Ik had mijn hoop gevestigd op het museum in Xanten, dat ik dat nog redelijk droog zou halen maar die hoop was ijdel. Het museum haalde ik wel, maar behoorlijk nat.

Xanten was zo'n 2000 jaar geleden een Romeinse stad met 10 tot 15.000 inwoners met alles erop en eraan: o.a. een amphitheater, een tempel en de thermen, een soort badhuis. De fundamenten hiervan zijn allemaal teruggevonden en opgegraven en deels weer opnieuw opgebouwd. Over de thermen -beter gezegd wat daarvan over is, is een groot glazen museum gebouwd. Dit museum is geliefd als excursie voor gymnasium scholieren, ook uit Nederland (ook onze Dirk, heeft hier eens de romeinse cultuur opgesnoven).

Maar voordat ik dit alles ging bekijken heb ik in het restaurant asperges gegeten en me opgewarmd.

Helaas was de regen niet gestopt. Het werd juist erger: bij Millingen (in Duitsland kennen ze ook een Millingen) kreeg ik een regen-, hagel en onweersbui over me heen. Gelukkig kon ik schuilen in het luwtje van een boerenschuur.

Daarna vond ik het welletjes en ben een hotel gaan zoeken in de eerste de beste plaats die ik tegenkwam en dat was Rheinberg. In het ***hotel Rheintor was er een heerlijk warm 1-persoonkamertje boven in de nok.
Jammer genoeg was er geen internet maar dat moest dan maar.

Overigens was een half uur later de bui over getrokken en klaarde de lucht op. Later op de avond toen ik een wandeling maakte in het stadje vond ik een internetcafe en kon ik het verslag van de 1e dag schrijven.

Morgen naar Keulen, een afstand van ruim honderd kilometer, maar de Dom is de moeite waard. Ik hoop wel dat het weer beter wordt.

  • 03 Mei 2010 - 20:34

    Reina:

    Je bin nie van suuker zei mijn vader altijd als het regende.Zo te horen klopt dat wel bij jou.Een hele dag in de regen is niet leuk he?
    Je verslag is wel leuk.
    Liefs Reina

  • 04 Mei 2010 - 06:20

    Han-k:

    honden dat is een regelrechte ramp, je hebt er wel de vaart in compliment. gr hn

  • 05 Mei 2010 - 18:51

    Ubel En Geertje:

    Mooi verslag Henk. We lezen jouw verhalen met veel plezier. Dat het maar aangenaam voorjaarsweer moge worden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 174038

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: