dag 4; di 4 mei; Koblenz; 109 km - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 4; di 4 mei; Koblenz; 109 km - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 4; di 4 mei; Koblenz; 109 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

04 Mei 2010 | Duitsland, Koblenz

Na te hebben ontbeten en afgerekend (eur 31 voor 1-persoonskamer excl. ontbijt) en nog een rondje om de Domkerk, de reis vervolgd langs de Rijn. Dat kon vandaag niet missen. Vrijwel niet van de Rijnoever afgeweken. Omdat de Rijn zo slingert is het toch steeds anders. Het scheepvaarverkeer maakt het ook interessant. Na Keulen (overigens in de romeinse tijd genaamd Colonia Claudia Ara Agrippina) volgden o.a. Bonn (oude Bondsdaggebouwen van voor de hereniging), Königswinter met de ruine van de Drachenfels, Remagen (waarover straks meer), Bad Breisig (Lieuwe, bedankt voor je toelichting; mijn gidsje vermeldt alleen dat er romeinse thermen waren), Andernach (oud stadje) en tenslotte Koblenz (daar waar de Moezel in de Rijn uitkomt).

Het weer is redelijk opgeknapt, nog wel koud (ca 11 a 12 graden Celsius vandaag).

Ik sta weer op een camping nl Rhein - Mosel, precies in de hoek waar de Rijn en de Moezel samenkomen met tegenover me het zicht op "Deutsches Eck" met een enorm ruiterstandbeeld van Kaiser Wilhelm. Het werd ook tijd om weer te kamperen want mijn tent was nog drijfnat van de nacht bij de boer en moest dus dringend drogen.

In de oude binnenstad van Koblenz heb ik gegeten met om 20.00 uur 2 minuten stilte vanwege dodenherdenking (ik heb 2 minuten gezwegen, was niet zo moeilijk was ik was toch alleen). Om me heen ging de muziek door. Het lijkt of de Duitsers zich niets ervan aantrekken dat er tussen de 50 en 55 miljoen mensen zijn omgekomen (zie hierna), tenminste niet op 4 mei.

Daarna op zoek naar een internetcafe en nu zit ik bij de Turk na door voorbijgangers gewaarschuwd te zijn goed op mijn spullen te passen.

Voor het eerst toch wel een dozijn lange afstandfietsers gezien en enkele gesproken. Op de camping staat naast mij een echtpaar dat ook de Limesroute gefietst heeft, zelfs helemaal tot de Zwarte Zee, die naar Santiago gelopen zijn vanuit Limburg en die nu op weg zijn naar Rome via dezelfde route die ik vorig jaar heb gefietst.

In Remagen het Friedensmuseum Brucke von Remagen uitvoerig bezocht. Vorig jaar was het dicht toen ik erlangs kwam. De aanhouder wint!.
De spoorbrug bij Remagen was de eerste brug over de Rijn die onbeschadigd in handen viel van de Amerikanen op 7 maart 1945. Er is hard om gevochten. De Duitsers schoten er zelfs hun V2 raketten op af om de brug alsnog te vernietigen. Na 10 dagen van intensief gebruik stortte de brug alsnog in. Het museum is gevestigd in de oude pijlers van de oude spoorbrug. Daar hing een groot bord met de mededeling van de 50 tot 55 miljoen mensen die omgekomen zijn in WO 2 (en waar we eenmaal per jaar 2 minuten bij stilstaan, tenminste in Holland dan).

Morgen opnieuw een dag langs de Rijn (de laatste). Het einddoel is Mainz, zo´n 100 km. Daarna verlaat ik de Rijn om de doorsteek te maken naar de Donau.


  • 04 Mei 2010 - 20:05

    Han-k:

    klasse, behoorlijk wat km. per dag, succes met de oversteek naar de donau.
    gr hn

  • 04 Mei 2010 - 20:38

    Foke:

    Hoi papa,

    Hier wel dodenherdenking en hoe. Ik was op de Dam en opeens hoorden we hard gegil en velen begonnen te rennen, de koningin werd in veiligheid gebracht en er werden gewonden afgevoerd. Gelukkig werd de menigte snel tot stilte gemaand, de koningin kwam weer terug en de ceremonie ging weer verder. Thuis heb ik op het nieuws gezien wat er aan de hand was: een man die wrs. bewust begon te schreeuwen om de orde te verstoren en een ander die een koffer keihard op de grond liet vallen. Wel een aantal gewonden maar niet ernstig.

    Goede reis verder en fijn dat de tent weer droog is.

    Daaaag, Foke

  • 04 Mei 2010 - 21:41

    Monique Van Hal:

    Hi Henk, ik vind het leuk je verhalen te lezen. Ik moet soms echt lachen om je grapjes.
    Fijne dag morgen en veel plezier en succes. liefs Monique

  • 05 Mei 2010 - 17:06

    Dirk & Vanita:

    Mooi verhaal papa. Wij hebben het plein van de Hemelse Vrede op 4 mei bezocht. Overigens wordt er op 8 mei (capitulatie) ieder jaar veel aandacht aan de herdenking van de WO I en II slachtoffers besteed op alle scholen iin Duitsland.

    Groeten uit Shanghai, waar we enkele uren geleden weer veilig geland zijn.

  • 05 Mei 2010 - 21:28

    Hans De Vos:

    henk waar jij nu langs gefietst bent hebben wij in het verleden met onze boot gedaan. hebben toen ook genoten.hou het spul heel groetjes hans

  • 06 Mei 2010 - 08:38

    Henk & Alien Biemond:

    We hebben grote bewondering voor je prestaties. Blij dat wij bij regen in huis kunnen zitten. Gelukkig heb je nu beter weer. Veel van wat jij gezien hebt hebben wij ook gezien: Kalkar, Xanten, Keulen en de film over Remagen.
    Ook vinden wij het leuk om de reacties van anderen te lezen. We zijn verbaasd dat je 's-avonds nog zó veel energie hebt om al die uitgebreide verslagen te schrijven! Veel sterkte en mooi weer toegewenst!
    Hou je taai!
    Groeten van H&A.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 991
Totaal aantal bezoekers 174027

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: