Dag 7; vr 7 mei; naar Miltenberg, 96 km - Reisverslag uit Miltenberg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 7; vr 7 mei; naar Miltenberg, 96 km - Reisverslag uit Miltenberg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 7; vr 7 mei; naar Miltenberg, 96 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

07 Mei 2010 | Duitsland, Miltenberg

De route vandaag voerde verder langs de rivier de Main. In vergelijking met de Rijn een slaperige rivier. Het lijkt wel of het water stilstaat. Dit komt door de vele stuwen. Er is nog wel scheepvaartverkeer omdat de Main gebruikt wordt voor de verbinding tussen de Rijn en de Donau.

Vanochtend regende het opnieuw. De temperatuur was 6 graden Celsius. Er was voorspeld dat elke dag het weer beter zou worden maar daar was niet veel van te merken. De hele dag schepen met zure appelen in de lucht, die regelmatig hun lading losten. Nu 7 dagen gefietst en maar één ochtend zon gehad. Morgen wordt het beter is beloofd.

Het was vooral erg groen langs de Main (en grijs dus). Wel veel weilanden die geel zagen van de boterbloemen en verrassend veel akkers met bloeiend koolzaad. Later begon het te heuvelen en verschenen ook de wijngaarden.

Gelukkig regelmatig interessante steden en dorpen met veel vakwerkhuizen, marktpleintjes met fonteinen en veel kinderhoofdjes.
De moeite waard waren Seligenstad (met grote Basiliek, nogal opgehemeld in de routegids, maar viel tegen, bijna pikdonker van binnen), Asschaffenburg (met groot kasteel langs de Main), Worth (oud stadje waar wij al enkele malen op de doorgangscamping hebben gestaan), Obernburg (met een interessant Romeinsmuseum, uitvoerig bekeken; de dame achter het loket liet speciaal voor mij koffie zetten, warmde ik weer even van op. Ook gaf ze mij het adres van een Bed & Breakfast in Miltenberg, waar ik nu dan ook logeer).

Onderweg nog een ontmoeting met een Santiagowandelaar, die zelf een soort driewieler in elkaar had geknutseld met al zijn spullen. Hij dacht er drie maanden over te doen.

Ook Miltenberg is een fraai oud stadje. Ik slaap in de Hauptstrasse in een pand dat volgens de bazin 480 jaar oud is. Het is alsof je 50 jaren in de tijd terugstapt qua inrichting. De douche was recent helemaal opnieuw ingericht. Helaas was de vloer verkeerd aangelegd en stroomde het douchewater langs het gordijn onder de deur door de keuken in. En de bazin maar foeteren.

In het naastgelegen restaurant, ook zo van rond het jaar 1500, Schweine Haxe gegeten, het gekookte/gebakken achterpootgewricht van een varken dat je compleet met bot en al op je bord krijg. Smaakte overigens heel goed.

Na een week fietsen ben ik ondanks het slechte weer toch redelijk opgeschoten, heb veel gezien en enkele interessante ontmoetingen gehad.

Morgen verlaat ik de Main en steek over de heuvels (dus klimmen) door naar de Tauber. Wellicht haal in Rothenburg ob der Tauber, een aardig stadje voor een rustdag.

• 07 Mei 2010 - 20:30

Mieke Wollenberg:

dag reiziger
    bijna elke dag volg ik met interesse je belevenissen ,met soms herkenning van plaatsen.
    bij ons ook veel regen,lastig nu guus met buurman hethuis a/h schilderen is.goede voortzetting en groet.mieke

• 07 Mei 2010 - 20:49

Reina:

Hoi Henk daar ben ik weer maar nu vanuit Noord-Wales in Beddgelert.Het is hier erg mooi aan natuurschoon. Tot nu toe loopt alles op rolletjes.
    Hopelijk zie je morgen de zon,dat is wel net zo prettig. Liefs van Reina en Miep.