dag 8; za 8 mei; naar Rothenburg; 109 km - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 8; za 8 mei; naar Rothenburg; 109 km - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 8; za 8 mei; naar Rothenburg; 109 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

08 Mei 2010 | Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

Eindelijk een dag met ideaal fietsweer: licht bewolkt, af en toe zon, weinig wind en een temperatuur rond de 17/18 graden. Wel af en toe flink klimmen, was wel weer wennen.

Bovendien een fraaie route: grotendeels stroomopwaarts langs het riviertje de Tauber over een speciaal aangelegd fietspad "Liebliches Taubertal, der Klassieker". Kan ik iedereen aanbevelen. Vooral zeer geschikt voor elektrische fietsen want het is wel heuveltje op, heuveltje af.

Onderweg fraaie dorpen en stadjes KÖnigheim (barokkerk bezichtigd, kaarsje gebrand), Lauda (met Tijl Uilenspiegel), Bad Mergentheim (geluncht op het marktplein), Elpersheim (met bruidspaar, want op zaterdagmiddag wordt in Duitsland getrouwd).

Om een belofte aan Dirk in te lossen: onderweg een kleine enquete gehouden onder het bedienend horecapersoneel, onder zomaar wat voorbijgangers en in een aantal kranten over het 8 mei bewustzijn van de Duitsers. Immers het was vandaag precies 65 jaar geleden de Nazi Duitsland onvoorwaardelijk capituleerde voor de geallieerden.
Nou, dat bewustzijn bleek niet hoog. "Deutschland hat nichts zu feiern, wir haben den Krieg verloren" was het commentaar. Wellicht dat er in Berlijn aandacht aan wordt besteed, werd er opgemerkt.
Feest wordt er vooral gevierd op 3 oktober, het feest van de "Wiedervereinigung", het samengaan van het verdeelde West-en Oost-Duitsland.
In de kranten stonden wel een aantal artikelen, vooral over de groots wijze waarop in Rusland de overwinning op Nazi Duitsland levend wordt gehouden.

Rond 6 uur kwam ik op mijn doel voor deze dag aan: de camping "Tauberromantik", fraai gelegen in het dal van de Tauber. Een aantal jaren geleden hebben wij hier al eens een paar dagen gestaan op terugreis vanuit Italie. De camping heeft uitstekend sanitair en wat voor mij belangrijk is een PC met internetaansluiting. Hierop zit ik nu te tikken.

Bij aankomst op de camping een praatje gemaakt met een hollander die jammer vond dat ik hem niet had gebeld anders had hij wel mee gewild op fietsreis. Hij had mij overigens ook kunnen bellen!. Daarna mijn tentje opgezet die nog drijfnat was van de regennacht op de camping bij Mainz, maar nu heerlijk in het avondzonnetje is gedroogd. Vervolgens gaan eten in Gasthof "Schwarzes Lamm" waar een luidruchtige groewp Japanners arriveerde. Die tref je ook overal aan.

De camping is een goede uitvalsbasis voor de bezichtiging van Rothenburg ob der Tauber, een oud stadje in Anton Pieck stijl dat ik morgen eens rustig ga bekijken (want morgen neem ik een rustdag).

NB: Janneke: ik begrijp dat de gemeente is begonnen met de aanleg van het "plateau" bij ons huis op de hoek van de Lorentzweg en de Koekoeklaan. Komen we eindelijk op nivo te wonen. Schiet het al op?

• 09 Mei 2010 - 12:02

Kees En Riet:

Volgens mij ga je wel lekker, Henk. Je maakt dagen van behoorlijk wat km. Alleen die regen en grijze luchten en kou word je wel zat, zeker. Wel jammer van die AGU handschoentjes, heb je al weer nieuwe?
    We lezen je verslag met plezier en het roept heerlijke fietsherinneringen op aan onze tocht naar Rome vorig jaar. Veel succes en veel plezier. Een hartelijke groet

• 09 Mei 2010 - 14:00

Henriëtte P.:

Dag Henk,
    Volg je route via 'n oude
    Bosatlas. Je vertelt je avoturen heel helder.Vooral de regen[veel] en je etentjes[lekker] en de historie!'n Plezierige reis verder. Veel groeten ook van Henk

• 09 Mei 2010 - 16:00

Jan En Ria:

Sorry dat we pas nu
    reageren.Ik zat op e-mails van jou te wachten
    en had pas nu door dat
    ik naar het Internet toe
    moest. We zijn nog niet verder dan dag 1 en 2 gekomen, maar wilden
    toch alvast een reactie geven. Alleen al naar de afstanden kijkend word
    ik al moe! We komen beslist bij je terug.
    Houd je haaks!

• 09 Mei 2010 - 21:36

Miep En Reina:

Leuk dat we jouw verslagen hier in Colwynguesthouse kunnen volgen.We hebben net heerlijk in de pub gegeten en lang nagetafeld.We vinden het fijn voor jou dat het vandaag eindelijk goed weer was.Hoe was het orgelconcert in de Jacobskerk? Welterusten van Miep en Reina

• 10 Mei 2010 - 09:00

Henk & Alien Biemond:

Hallo Henk,
    Eindelijk is het zonnetje doorgebroken. Hopelijk blijft dit zo. Hier is het nog steeds koud. Je leest ook nieuws, waarschijnlijk uit kranten in restaurants?
    We hopen dat het bij één lekke band blijft. Jouw verslagen lezen wij met plezier maar niet dagelijks.
    Het is altijd weer een verrassing wat je hebt meegemaakt. Succes met de rest van de tocht!

• 10 Mei 2010 - 15:38

Jan En Ria:

Inmiddels hebben we dag 3, 4 en 5 gehad en zitten we dus in Mainz. We zijn je dus aan het inlopen. Terecht zegt één van de reacties: waar haal je de tijd vandaan om na zo'n vermoeiende tocht nog een verhaal af te steken op je weblog. Het lijkt ons een prachtige tocht tot nu toe. We hebben grote bewondering voor je. Sterkte! Hopelijk wordt het weer beter: hier is het tot nu toe knudde.