dag 15; za 15 mei; naar Linz; 1.411 km - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 15; za 15 mei; naar Linz; 1.411 km - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 15; za 15 mei; naar Linz; 1.411 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

15 Mei 2010 | Oostenrijk, Linz

Het verhaal over het weer wordt inderdaad eentonig: om 14.00 uur begon het te regenen om niet meer te stoppen. Maar toen had ik er inmiddels 70 km opzitten en alleen de laatste 20 km heb ik in de regen gefietst.

Wat natuurschoon betreft was het overigens een prachtige rit van Passau naar Linz. Het Donaudal is hier vrij smal en de Donau slingert zich in S-bochten door het graniet. Het lijkt wat op de Rijn bij de Loreley en imitatie-zeemeerminnen ben ik op 2 plaatsen gepasseerd. Maar hier geen spoorlijnen en drukke autowegen maar volstrekte rust (tenminste het grootste deel).

Veel fietsers waren er evenmin, waarschijnlijk door het slechte weer. Op de Donau was het ook rustig, vooral cruiseschepen gezien. Ik ben zowaar door de "Passau" ook zo'n cruiseschip, ingehaald. Dat was wel beneden maar waardigheid, maar hij had de stroom mee en nam de binnenbocht en ik had de buitenbocht. Bij de eerstvolgende sluis waren de rollen weer omgedraaid.

Het valt me overigens op zoveel stuwen er in de Donau liggen. Vandaag ben ik er 3 gepasseerd. Ze zijn vooral bedoeld om elektriciteit op te wekken. Maar de Donau wordt er wel een getemde rivier van, op veel plaatsen een soort Main maar dan 3x zo breed.

Vandaag ook 2x de Donau overgestoken met de pont. Eerst een fietsveer bij Schlogen. Ik was de enige passagier. De schipper zat zich te verkleumen want het was de hele ochtend maar 10 graden Celcius. De 2e keer met een soort gierpont bij Ottenheim. Hier is zo'n 20 meter boven het water een staalkabel gespannen van de ene oever naar de andere. Van de veerpont loopt hier een lange kabel naar toe die via een katrol kan bewegen langs de gespannen kabel. Door de stroming in het water en de stand van de pont kan deze nu zichzelf van de ene naar de andere oever trekken. Er komt geen motorkracht aan te pas en dat al sinds 1871.

Zo'n 25 km na Passau passeerde ik de grens met Oostenrijk. Ik was er al ongeveer 2 km voorbij toen ik me dat realiseerde, toch maar weer teruggefietst voor een foto. Er stond alleen een onooglijk bord met "Republik Österreich", dat je snel over het hoofd ziet.

Ik arriveerde zo tegen theetijd in Linz. Uiteraard eerst Linzertorte gegeten. Daarna de Neue Dom bekeken (er is ook een Alte Dom). Die kan je niet missen want het is de grootste kathedraal van Oostenrijk met een toren van ruim 130 meter. Hij lijkt middeleeuws maar is pas ruim 100 jaar oud, helemaal in gotische stijl gebouwd naar het voorbeeld van de Dom in Keulen.

De afmetingen zijn enorm maar de verhoudingen kloppen goed, er zijn veel ramen met voorstellingen en daardoor is het aardig licht in deze kerk. Bovendien speelde het orgel en dus kwam ik toch nog aan mijn trekken na de misser in Passau (zie vorig verslag). Ik heb er ruim een uur gezeten want het ene na het andere mooie orgelstuk volgde en dat klinkt toch wel indrukwekkend in zo'n grote kerk. Ik heb er nog een kaarsje opgestoken voor iedereen in het algemeen en sommigen in het bijzonder.

Bovendien kon ik toch pas om 18.00 terecht in mijn jeugdherberg, waar ik opnieuw een royale kamer heb met veel stapelbedden.

Morgen, ijs en weder dienende, probeer ik de stad Melk te halen, wel ruim 100 km, maar een interessant stadje met een groot klooster.

Alien en Henk: ik weet het ik schrijf redelijk veel en dan probeer ik mij nog te beperken. Voor mij is het ook een soort dagboek, dus hoef ik het niet allemaal 2x op te schrijven. Een goede vakantie overigens toegewenst aan het Gardameer. Voorzover onze ervaring rijkt, schijnt daar overdag de zon en regent het alleen s`nachts (maar dan ook heel hard).



  • 15 Mei 2010 - 21:08

    Edi Und Olga CH:

    Hallo Henk
    Heute waren wir noch biss Mittag in Passau und sind nun wieder in der Schweiz wir wünschen Dir eine gute Reise.
    Viele Grüsse Edi und Olga

  • 16 Mei 2010 - 07:56

    Mary:

    Dag Henk,
    Ik vind het erg leuk dat je zoveel schrijft,en wil het ook allemaal lezen,en soms herlezen.Interresant.Ik hoop zo op beter weer voor je.
    Groetjes.

  • 16 Mei 2010 - 11:22

    Ankie Hoekman:

    Wat een doorzettingsvermogen om voor het maken van een foto nog weer 2 km terug te fietsen naar de grensovergang Duitsland/Oostenrijk. Het doorzettingsvermogen van je geldt natuurlijk voor de hele tocht tot nu toe. Ik volg nog steeds met grote belangstelling je tocht. Je schrijft leuke, heldere verslagen. Over de omgeving, het weer, het eten, je contacten en natuurlijk de bezoeken aan de Dom's. Erg leuk. Voor de rest van de tocht veel succes en plezier met heel veel leuke contacten en natuurlijk beter weer.

  • 17 Mei 2010 - 15:41

    Jan En Ria:

    Ik zit niet zo vaak achter de computer, dus ik heb een aantal dagen tezamen genomen. Het is me wel een tochtje, zeg, dat je daar maakt! Door de regen zal je toch wel iets minder van de omgeving zien. Wat me opvalt is dat je, in tegenstelling tot je reizen naar Santiago en Rome, zo weinig medefietsers hebt. Die zijn kennelijk niet zulke doorzetters als jij of het zijn mooiweerfietsers. De fietstocht van Passau naar Wenen is geloof ik wel een heel bekende en gewilde reis. We lezen je verslagen met plezier en hebben bewondering voor je prestaties. Sterkte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 174047

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: