dag 14; 14 mei; naar Passau; 1313 km - Reisverslag uit Passau, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 14; 14 mei; naar Passau; 1313 km - Reisverslag uit Passau, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 14; 14 mei; naar Passau; 1313 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 Mei 2010 | Duitsland, Passau

Het wordt eentonig maar vandaag weer niets dan regen. Ik begin er al aan te wennen. Ik heb wel steeds de wind achter. Dus mijn theorie is dat ik het slechte weer volg. Of misschien dat het slechte weer mij volgt.
Ik hoor ook steeds om mij heen: eergisteren was het hier nog goed, en dat hoor ik al een week. Overigens zijn de voorspellingen dat het tot Pinksteren slecht blijft. Maar ik hou vol, desnoods tot Cyprus, want Yme heeft me mooi weer en veel zon beloofd en daar hou ik hem aan.

Bij vertrek uit Deggersdorf ben ik nog even langs de fietsenmaker geweest want ik had bedacht dat het misschien toch goed zou zijn een paar remblokjes in mijn reservevoorraad te hebben, en ook hoe je ze moet monteren. Ik heb nl hydraulische remmen (werken op oliedruk, redelijk geavanceerd voor mijn doen). Ik had in de etalage van de fietsenmaker zelfs een Koga Miyata zien staan met dezelfde soort remmen. Dus extra remblokjes gekocht, de fietsenmaker heeft me het monteren uitgelegd, mijn ketting gesmeerd en mijn banden op goede spanning gebracht, zelfs kocht in nog een extra regen hoes voor achter zodat alles (mijn slaapmat, slaapzak en mijn beide fietstassen nu onder 1 grote oranje hoes zitten).

Afgezien van de regen was het een mooie rit van Deggersdorf naar Passau. Het dal werd steeds nauwer, minder dijken of helemaal niet, het fietspad, hier genoemd DRW (oftewel Donau Rad Weg), soms pal naast de Donau.

Door de regen heb ik de afstand maar kort gehouden, om 13.00 uur was ik al in Passau. Leek me ook wel interessante stad om te zien.

Bij Passau komen drie rivieren bij elkaar, de Donau, de Inn en de Ilz. De Romeinen hadden hier al een fort waarvan overigens niets meer van over is. De Dom staat er nu bovenop.

Na vlak bij de Dom te hebben geluncht heb ik eerst de Jeugdherberg opgezocht. Ik had gelezen dat die op de andere oever boven bij de vesting lag, met fraai uitzicht over de stad.

Het was wel even klimmen (dus lopen) om boven te komen, maar nu heb ik een 4-stapel bedden kamer waar ik alleen slaap, met inderdaad fraai uitzicht.

Tijdens het avondeten i de jeugdherberg (frikadel = hier soort gehaktbal, met rijst en groenten + toetje voor 4,50 eur) maakte ik kennis met 2 aktieve dames van middelbare leeftijd uit Australie, nl ROSEMARY WASTELL en JOAN HORTON beide uit Beaconsfield, in de buurt van Melbourne. Zij gaan fietsen van Passau naar Wenen, blijven daar een paar dagen, vervolgens naar Parijs, dan nog naar Holland en tenslotte naar Londen. Ik heb ze op het hart gedrukt toch vooral goed rechts te houden.

Morgen is slecht weer voorspeld maar ik zal toch proberen tot Linz te komen, ca 90 km.

Foke: ik had in de krant gelezen over het vliegtuigongeluk in Libie waarbij zoveel hollanders zijn omgekomen. Ik heb zelfs op tv Balkenende zijn deelneming in het engels horen uitspreken.

Wim: helaas heb ik het orgel niet gehoord. De concerten beginnen elke dag om 12.00 uur en hoewel ik flink heb doorgetrapt heb ik dat niet gehaald. Ik heb zelfs het grootste orgel ter wereld niet gezien want de kerk ging om 18.00 uur dicht, had ik niet op gerekend.

Hans: dat bier zweet ik er wel weer uit.

Yvonne: veel oefenen met fietsen misschien komt het dan we weer zover.

Janneke: nederlandse kranten hebben ze hier niet. Ik volg het nieuws via de kranten bij mijn koffie -en lunch stops. Via internet volg ik vooral het economisch nieuws en de aandelenkoersen.

  • 15 Mei 2010 - 09:13

    Henk & Alien Biemond:

    We hebben het maar druk met al jouw leuke verslagen en reacties. Jij vindt het eentonig, al die regen, maar je maakt er toch maar het beste van. Dat verhaal van die Pappenheimers was nieuw voor ons. Het gebak 'Scheitehaufen' leek ons ook wel lekker.

    Jammer dat sommige kerken al gesloten waren en het concert niet kon bijwonen.
    De eerste week van juni gaan wij naar het Gardameer. We hopen dan op mooier weer, al hoeven we niet te fietsen.
    Voor jou: Richting Cyprus, waar het zeker mooi weer is!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 174270

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: