dag 18; di 18 mei; rustdag in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 18; di 18 mei; rustdag in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 18; di 18 mei; rustdag in Wenen

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 Mei 2010 | Oostenrijk, Wenen

Na een 800 km gereden te hebben sinds mijn vorige stop in Rothenburg werd het tijd voor een volgende rustdag. Opnieuw een deja vu want Reina en ik hebben al eens een weekje rondgefietst in Wenen op een caravanvakantie een paar jaar geleden.

Omdat ik in een pension zit vlakbij Schloss Schönbrunn, ben ik na mijn fiets te hebben schoongemaakt en de olie te hebben ververst, eerst koffie gaan drinken in het Residenz café van Schönbrunn. Hier een keizerin Sissi koffie genomen met een Landman Kugel (een soort brownie, zo lekker dat Tineke dat zelf gebakken zou kunnen hebben) . Op mijn gemak de Wiener Zeitung doorgenomen en met genoegen geconstateerd dat de verhoudingen tussen Griekenland en Turkije aan het verbeteren zijn. Geeft wellicht ook meer kans op vorderingen rond de de kwestie Cyprus.

Nog even een rondje park gelopen, het was opnieuw koud en guur en harde wind, een echte herfstdag. Ook de bruidjes lieten het afweten.

Vervolgens de weblog van gisteren bijgewerkt. Soms moet je echt naar een internetcafé zoeken, maar hier in Wenen struikel je er bijna over.

Na de lunch en het knappen van een uiltje naar het "Heeresgeschichtliches Museum" gevestigd in een oud Arsenaal en redelijk ver uit de buurt aan de rand van de stad. Het kostte me een uur om er te komen (op de fiets) en dan merk je pas hoe groot en uitgestrekt Wenen is. Wel een beetje te vergelijken met Parijs.

Ik had dit museum uitgezocht omdat het me nuttig leek mijn kennis van de geschiedenis op de Balkan wat bij te spijkeren. Per slot van rekening fiets ik er binnenkort dwars doorheen en enige kennis van achtergronden is nooit weg.

Het eerste waar ik tegenaan liep was de belegering van Wenen door een Turks leger van ca. 140.000 man in het jaar 1638.
Echter, een gezamenlijk leger van Fransen, Duitsers en Polen (toen al!) wist op 12 september 1638 de Turken te verslaan. Was dit mislukt dan zouden nu wellicht alle vrouwen met een hoofddoek lopen.

Tentoongesteld stond ook de auto waarin de troonopvolger van Oostenrijk, de aartshertog Franz Ferdiand en zijn vrouw Sophie werden vermoord in Sarajevo (door Princip meen ik). Ook zijn uniform met het kogelgat erin ligt in een vitrine. Had de aarthertog die dag zijn kogelvrije vest aangehad, dan was de toekomst van de hele wereld waarschijnlijk anders verlopen want deze moord was de aanleiding voor de 1e Wereld Oorlog.

Verder werd er veel aandacht besteed aan de vloot van Oostenrijk. Dat begreep ik niet want Oostenrijk ligt niet aan zee. Een bereidwillige suppoost legde uit dat tot de 1e Wereld Oorlog, Oostenrijk aanzienlijke groter was en ook Noord-Italie (Tirol) + de haven Triest tot het land behoorden. Vandaar de vloot.

Om de sfeer in de stad wat op te snuiven, teruggefietst naar het centrum en de Stephansdom bekeken (tenminste de steigers, want de kerk staat voor een groot deel in de steigers). Binnen kom je niet verder dan een groot ijzeren hek achterin de dom. Wel een kaarsje gebrand.

Omdat ik toch langs café Sacher kwam hier nog een Sacher torte + ein kleiner Braune (=kopje espresso koffie) genuttigd en daarna voor de afwisseling Chinees gegeten.

Een redelijk relaxte dag gehad en morgen weer op de pedalen richting Bratislava, juist over de grens met Hongarije.




  • 18 Mei 2010 - 19:35

    Reina:

    Lieve Henk Ik geloof dat je verslag net binnen kwam.Mijn reactie van gisteren hoort bij vandaag,want nu ben ik teruggekomen uit Liverpool. Lekker hoor die taartjes, geniet er maar van. Liefs Reina

  • 19 Mei 2010 - 08:35

    Yvonne E.v.L.:

    Hallo Henk,

    Ga je ook nog naar een mooie opera of een mooi concert? Het weer wordt hier beter en ik hoop bij jou ook.Veel fietsplezier en groeten

    van Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 174039

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: