dag 19; wo 19 mei; naar Bratislava; 1.748 km - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 19; wo 19 mei; naar Bratislava; 1.748 km - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 19; wo 19 mei; naar Bratislava; 1.748 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Mei 2010 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Vanochtend met zon vertrokken vanuit Wenen. Ideaal fietsweer met opnieuw de wind in de rug. Nog wel fris, temperatuur kwam niet boven de 13/14 graden Celsius uit.

Opnieuw dwars door het centrum, langs de Stephansdom, over de Donaubruggen, langs het reuzenrad, langs een soort Pernis met grote olietanks en vervolgens de Donaudijk op. Hier volgde een natuurpark met o.a. veel zwaluwen (die met dit weer maar moeilijk aan de kost kunnen komen), hazen (ik heb er diverse gezien) en idem fazanten (weer eens iets anders dan stad).

Bij het dorpje Haslau, de Donau overgestoken met een fietsveer, opnieuw als enige passagier. De Donau stroomt hier snel, ca. 7 km per uur volgens de schipper.

De route liep vervolgens via het dorp Petronell-Carnuntun. Dit is een soort Xanten (zie dag 2). Carnuntum was een Romeinse stad met ongeveer 50.000 inwoners. Er zijn uitgebreide opgravingen. Bij het archeologisch park heb ik geluncht en een stukje over de oude romeinse Limesweg gelopen, het amfitheater bekeken en ook de Heidentor, het belangrijkste nog bestaande bouwwerk van de Romeinen in Oostenrijk. Dit zijn de resten van een triomfpoort ter ere van de keizer Constantijn.
Kortom, ook kreeg het Limesgevoel weer even terug.

Veel haast had ik niet want als einddoel voor vandaag stond Bratislava op het programma, een rit van ca. 80 km. Ik meende dat Bratislava in Hongarije lag en dat ik dus over de grens Hongaarse forinten uit de muur moest halen, Echter ik kwam er achter dat Bratislava in Slowakije ligt en daar is de euro al ingevoerd.

Het laatste gedeelte van de route liep door een landbouwgebied met veel bloemen in de bermen. Ik zag de eerste klaprozen en korenbloemen bloeien. Waar eens wat anders dan de talloze boterbloemen die ik al onderweg gezien had.

In Bratislava slaap ik op een botel: een hotelschip met vlak naast mijn bed de snelstromende Donau. Bratislava is een grote stad met eindeloze blokken woontorens maar de oude binnenstad is helemaal opgeknapt en autovrij, met fraaie panden, ook een aantal in Jugenstil heb ik gezien.

Gegeten heb ik in restaurant "UFO" bovenop de peiler van de hangbrug over de Donau. Het heet UFO omdat het de vorm van een vliegende schotel heeft. Voor de niet ingewijden: UFO = Unidentified Flying Object. Volgens de ober (met witte handschoenen aan) 85 meter hoog. Fraai uitzicht over de stad en de Donau.

Morgen toch echt Hongarije in, richting Budapest.

Reina, jullie boften toch wel dat jullie vlucht van Liverpool naar Amsterdam de eerste was na de sluiting vanwege de vulkaanas.

Yvonne: ik fietste langs het operagebouw, maar het programma sprak me niet erg aan. Een of andere onbekende opera. En (wals)muziek had ik de hele dag al gehoord in de cafes en restaurants (o.m bij Sacher), bovendien moest ik vroeg weer op.

  • 19 Mei 2010 - 19:55

    Reina:

    Eindelijk de zon. Nou hier heeft ie ook de hele dag geschenen.Je moet de hartelijke groeten van Jo Borgman hebben. Ze was heel belangstellend naar jou. Ze ligt weer in het ziekenhuis en was erg opgewekt toen ze me zag.Ook groetjes van Ria Brunner die ik vanmorgen tegenkwam op weg naar het zwembad.Het is hier een lekkere zandbak om het huis. De auto kon ik nog net uit de garage met omweggetjes naar het pleintje rijden.Hopelijk is de straat weer open als je thuis komt.....
    Liefs van Reina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 174250

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: