dag 25; 25 mei; naar Vukovar; 2.386 km - Reisverslag uit Vukovar, Kroatië van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 25; 25 mei; naar Vukovar; 2.386 km - Reisverslag uit Vukovar, Kroatië van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 25; 25 mei; naar Vukovar; 2.386 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

25 Mei 2010 | Kroatië, Vukovar

Even een kort verslag want ik tik dit in een aander hotel dan ik slaap en ik weet niet of dat zo op prijs wordt gesteld.
Vanochtend uit Mohacs in Hongarije vertrokken met een onbewolkt lucht en dat is de hele dag zo gebleven. dit is de 1e keer in 25 dagen. Het werd dan ook gelijk toch wel warm. Daar moet je je even op instellen. Veel drinken vooral. Een paar bidons van elk 3/4 liter leeggedronken (+ 2 x 0,5 liter bier).
Bij het stadje Mohacs eerst nog de gedenkplaats bezocht van de slag tegen de Turken (zie verslag van gisteren) waar tot mijn verrassing een gesproken tekst beschikbaar was in het hollands van het verloop van de slag. Of je het meemaakte. Een drama was het voor de Hongaren.
Vervolgens de grens over met Kroatie. Zowel aan de Hongaarse als de Kroatische kant werd mijn paspoort uitvoerig bekeken.
Vandaag heb ik 120 km gefietst, misschien wat teveel van het goede in de hitte, maar de weg was gelukkig goed, de wind ook grotendeels en ja, niet alle grote steden om te overnachten zijn dik gezaaid.
Vooral door boerendorpjes langs de Donau gefietst. Het is in Kroatie wel armoediger dan in Hongarije. Er staan veel oude boerderijen op instorten, er is veel achterstallig onderhoud, en veel nieuwbouw is niet afgebouwd. Door de burgeroorlog is de economie ook achterop geraakt en dat is nog niet ingehaald.
Door alle regen staan de akkers er wel goed bij. Enorme velden gezien met zonnebloemen, tarwe en bieten. Ook hier weer alle boerderijen in het dorp in lintbebouwing. Soms buiten de dorpen enorm grote boerenbedrijven, zal nog wel uit de communistische tijd zijn.
Na 60 km in Osijek geluncht. Toen kon ik pas geld opnemen (eur 1 = 7,3 Kroatische kuna) om de lunch te kunnen betalen. Te weinig naar nu blijkt om ook het hotel te kunnen betalen; restant doe ik wel met mijn credit card. Osijek is een oude (studenten)stad, ik heb er even aan geroken, maar niet veel van gezien.
Tussen Osijek en Vukovar nog een flinke klim gehad want het Donau dal is hier redelijk smal en daarbuiten begint het gelijk te heuvelen.

Bij binnenrijden van Vukovar staan direct al enkele kapotgeschoten gebouwen. Als je de stad inrijdt zie je er meer staan. De kapotgeschoten watertoren blijft als monument staan. Dit alles dateert uit de burgeroorlog in Joegoslavie van ruim 10 jaar geleden. Wel een triest gezicht. Het lijkt niet of er veel aan wordt gedaan.

In Vukovar slaap ik in hotel Duna aan de Donau. Onderhandelen over de prijs, zoals in Hongarije steeds lukte, was niet mogelijk: take it or leave it. Duur was het overigens niet: omgerekend eur 37,50 incl ontbijt.
Het hotel is vrij nieuw, maar doet nu al bijzonder sjofel aan. Toen ik op mijn kamer kwam en op bed ging zitten, zakte ik er door. De ondersteuning van de lattenbodem bleek doorgebroken. Ik kreeg gelijk een andere kamer.
Vanavond op een terras aan de Donau vis gegeten. Het was een prachtige avond.
Morgen richting Novi Sad. Dat ligt in Servie. De afstand is ca 85 km.

  • 25 Mei 2010 - 20:14

    Reina:

    Nou wat een consternatie om door je bed te zakken.Gelukkig zijn er nog andere.Leuk dat je in Novi Sad slaapt morgen. Daar zijn we samen geweest in 1966 al weer 44 jaar geleden.Het was er erg warm weet ik nog.En we waren verliefd.
    Liefs van Reina

  • 26 Mei 2010 - 07:49

    Mary:

    Dag Henk,

    erg interessant wat je allemaal verteld.Goed dat je ander hotel hebt gevonden waar internet was,om je verslag te tikken.Ik kan de blog geen dag missen.ik hoef geen dagen'bij te fietsen".Leuk,Reina haar reactie;s zij is je grootste fan.Veel fietsplezier.Je drinkt voldoende-ook bier.Groetjes,Mary

  • 26 Mei 2010 - 15:35

    Jan En Ria:

    Ik ben bekaf van al dat fietsen van jou!Je bent niet bij te benen. Over de afstanden die jij elke dag aflegt zouden wij gemiddeld drie dagen doen. Gelukkig heb je eindelijk, na al die nattigheid, mooi weer. Je hebt geloof ik nog niet veel op campings overnacht. Komt dat door de nattigheid of zijn ze dun gezaaid daar in Oost-Europa? Overigens zijn de hotels waar je tot nu toe hebt overnacht qua prijs zeer schappelijk, om niet te zeggen goedkoop. We lezen je verslagen met veel plezier. Houd je taai en tot een volgende keer!

  • 26 Mei 2010 - 19:30

    Riet En Kees:

    Gelukkig heeft de zon nu de hele dag voor je geschenen, je had het buitengewoon verdiend en ik hoop voor je dat het zo blijft. Af en toe een bui mag, maar geen hele dagen. Wij lezen nu bijna dagelijks ons reisverslag van de Rome fietstocht en prijzen ons gelukkig met al het mooie weer wat we toen hadden. Henk, nog veel plezier, want dat hebben wij van het lezen van jou verhalen. Trouwens, de fietshandschoentjes, ik vond ze fijn met warm weer, dan plakten mijn handen niet zo aan het stuur. groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 174039

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: