dag 27; do 27 mei; rustdag in Novi Sad - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 27; do 27 mei; rustdag in Novi Sad - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 27; do 27 mei; rustdag in Novi Sad

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

27 Mei 2010 | Servië, Novi Sad

Gisteravond was er een feestje in de buurt met veel melancholische Servische muziek dat tot erg laat door ging, maar voordat het afgelopen was, ben ik van vermoeidheid in slaap gevallen. Vanochtend een uurtje uitgeslapen op mijn rustdag in Novi Sad.

De zon scheen volop vandaag. De temperatuur lag zo rond de 30 graden celsius. Na het ontbijt in het straatje hier, gewandeld door het park, over de nieuwe brug over de Donau (Hans: wel mooi maar nou niet direct monumentaal) naar de vesting Petrovaradin (ik ben liefhebber van forten en vestingen).

De vesting Petrovaradin wordt wel het Gibraltar van de Donau genoemd. Het is een van de grootste vestingen van Europa, is ontworpen door de Franse vestingbouwer Vauban, heeft een oppervlakte van 112 ha, in totaal 16 km ondergrondse gangenstelsels met 12.000 schietgaten en kon volgens mijn gids wel 100.000 soldaten huisvesten (lijkt mij wel erg veel).

Vanaf het terras van het restaurant in de hooggelegen vesting heb je een mooi uitzicht op de Donau en de stad Novi Sad (hier koffie en de lunch genuttigd).

Het gangenstelsel is te bezichtigen maar alleen met een gids om verdwalen te voorkomen. Ik kon me aansluiten bij een groep van ca 100 schoolkinderen in de leeftijd van 5 en 6 jaar die een dagje uit waren. Allemaal keurig gekleed met petje/mutsje en rugzakje. Met z'n alleen gingen we de donkere gangen in trapje op, trapje af, linksom, rechtsom. De kindertjes, in groepjes van 2 en stevig de handjes vasthouden, hielden zich kranig, het was een en al geschetter van kinderstemmen. Ik bleef bij de gids die gelukkig een paar woorden engels sprak en haar best deed me alles uit te leggen, en die me later ook rondleidde in het bijbehorende museum. Ik heb haar maar een flinke fooi gegeven.

De vesting heeft uiteraard een bewogen historie.
-De bewoning van de heuvel begon met de Kelten.
-Daarna kwamen de Romeinen die hier een Castellum hadden dat onderdeel was van (uiteraard) de Limes linie.
-Rond het jaar 600 kwamen de Slaven. -In de Middeleeuwent kwam er een klooster zo ongeveer in het jaar 1200, maar al snel ook een kasteel op de heuvel.
-In 1526 veroverden de Turken het kasteel.
-In 1687 werden de Turken verslagen door de Hongaren.
-In 1692 begonnen de Oostenrijkers met de bouw van de huidige vesting, die vooral diende als bescherming tegen de Turken. De huidige vesting is overigens nooit echt belegerd geweest, heeft wel als gevangenis gediend.

Op mijn kamer een paar uur gerust, daarna fiets onderhanden genomen, daarbij geassisteerd door de hostelbaas Dujovic Srdjan, die dat wel interessant vond. Hij had ook alle tijd want al 2 dagen ben ik de enige gast.

Tijd om ook eens uit de mond van een Servier te horen hoe hij aankijkt tegen de burgeroorlog in Joegoslavie. Dujovic een van de ca. 300.000 Serviers die gevlucht zijn uit Kosovo toen dit onafhankelijk werd en de Albanezen de baas werden. Het was allemaal de schuld van de tv-zenders CNN en BBC World, die op de hand waren van de Albanezen en de wereld een volstrekt onjuist beeld gaven van de werkelijke situatie. En wat nog erger was toen de Albanezen allerlei misdaden tegen de Serviers begingen, de andere kant opkeken.
Kortom, onze Dujovic had bepaald een weinig genuanceerde kijk op de gang van zaken.

De stad Novi Sad is in 1999 zwaar gebombardeerd door de Navo. Alle drie de bruggen over de Donau zijn verwoest en het heeft 3 jaar geduurd voordat er weer scheepvaartverkeer op de Donau mogelijk was. Ook de olieraffinaderij werd in brand geschoten. Er was enige tijd geen water, gas en elektra. Dit alles om druk te zetten om de kwestie Servie - Kosovo tot een oplossing te brengen.

Op dit moment is daar niet veel meer van te merken. De stad doet welvarend aan, veel jongen mensen op straat, veel geflaneer, alle terrasjes bezet. Geen junks en geen Moslimvrouwen gezien, weinig bedelaars en politie. Aardige mensen en van agressie niets gemerkt.

Genoeg nu weer geschreven over historie en politiek. Morgen op weg naar Belgrado, een afstand van ca 90 km. Ik reken erop de onweersbui die nu op dit moment boven Novi Sad hangt dan weer is weggetrokken. Dujovic verwacht zon.

Hans en Reina: bedankt voor de informatie over de Ijzeren Poort, een fraai gebied waar de Donau door de bergen breekt. Zoals het er nu naar uitziet denk ik dat ik de Servische kant van de Donau fiets. Maar het duurt nog wel een paar dagen voordat ik daar ben.




  • 27 Mei 2010 - 21:10

    Foke:

    Hallo papa
    Hier nog een tip over de buitenbandenkwestie. Volgens de wetten van de energie trek je aan waar je aandacht naar toe gaat. Dus blijf gave, hele buitenbanden visualiseren en een veilige betrouwbare fiets, en dan zal jouw tweewieler je veilig brengen waar je wilt zijn.
    Zondag heb ik meloen en aardbeien gevoerd aan Thijs, dat waren nieuwe smaken voor hem en hij vond het heerlijk!!
    Groeten van Foke

  • 28 Mei 2010 - 05:17

    Yme Van Den Born:

    Beste Henk
    Het bootschema van Cyprus naar Haifa is alsvolgt:
    juni 16,28
    juli 2,21
    aug geen
    Laten we hopen dat het past. Groeten from this sunny Cyprus.

  • 28 Mei 2010 - 08:30

    Reina:

    Lekker fietsen in de zon.Dat doe je vandaag.
    Vanmorgen heb ik een wespennest om zeep geholpen.Ik had er al eens naar gekeken in het tuinhuisje tegen het dak waar je die vier gaten ooit geboord hebt.Er vloog een wesp of wespen en later toen ik het nestje bekeek(wat er van over was) zag ik pootloze larven.Het nest was gelukkig nog niet zo groot. Wel heel kunstig hoe het gemaakt is. Stromingsbeelden zijn er op te zien. Gaaf hoor.
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Belgrado.
    Lieve groet van Reina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 174059

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: