dag 44; zo 13 jun; naar Izmir; 4115 km - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 44; zo 13 jun; naar Izmir; 4115 km - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 44; zo 13 jun; naar Izmir; 4115 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

13 Juni 2010 | Turkije, Izmir

Vandaag was n de omgeving van Izmr een zeer warme dag voorspeld met temperaturen die zouden oplopen tot van 35 graden Celsus, de hoogste n Turkije.

Daarom maar rustig aan gedaan. Dat kon ook want de afstand Aliaga - Izmir was ongeveer 60 km en dat heb ik n de ochtenduren gereden, uteraard op de E78. Mijn turkse koffiestop had ik ongeveer halverwege in Menemen.

Op 20 km voor het centrum stond al het plaatsnaambord van Izmir. Uiteraard op foto gezet want dat doe ik nog steeds van alle plaatsnaamborden. Bij de grote plaatsen staat ook het aantal inwoners erop. Izmir: 2,7 mljoen inwoners. Echt een enorme stad gebouwd in hoefijzervorm rond een baai.

Er was redeljk veel verkeer, meer dan in Nederland op een doorsnee zondagochtend, maar aan de zondag storen de Turken zich niet heb ik gemerkt. Het was wel druk, maar de Turken hebben veel wegen en die zijn vrijwel zonder uitzondering ook nog eens breed met aan de rechterkant een strook voor het langzame verkeer, de ezelkarren en de traktoren etc. Dus er is altijd wel plaats voor een fiets.

Ik had geen idee waar het centrum ergens lag en ben maar rond de baai gaan fietsen. Via een agent en een taxichauffeur kwam ik in de hotelwijk die tegen het centrum aanligt. Een taxichauffeur schakel ik liever niet n want je weet nooit welke afspraken hij eventueel heeft met hotels, maar in dit geval waagde ik het er maar op. Voor 10 lira zou de taxi 3 kilometer voor mij uitrijden en mij naar een goed hotel brengen (niet zo'n westers hotel waar je honderd dollar per nacht betaald). Dus volgde ik braaf de taxi steeds verder het centrum in die en stopte bij hotel Omerin, overigens in een straat die vol stond met hotels. Alvorens hem te betalen heb ik nog even de prijs gecheckt: 80 lira, incl. ontbijt en internet. Dit laatste gaf de doorslag. Op de kamer aangekomen bleek dit een soort suite te zijn incl. zitkamer.

Na een douche, een middagdut en het bijwerken van het weblog van gisteren, een rondje gelopen door het oude centrum. De straten zijn hier genummerd (behalve de grote doorgaande straten). Mijn hotel ligt in de 1367e straat en komt uit op de Bulvari boulevard, met aan weerszijden palmbomen. De boulevard komt weer uit op de zee.

Het oude centrum kent een soort bazaar met -volgens het foldertje- een 15.000 wnkeltjes. Dat was teveel om allemaal te bekijken maar een flnk deel van alle sportschoenen, spijkerbroeken en mobiele telefoonwinkels heb ik wel gezien dacht ik.

Morgen verder naar het zuiden. Het doel is Efeze, inderdaad van de brief van de apostel Paulus aan de Efeziers. De route loopt vrijwel geheel door het binnenland, dus ik ben benieuwd of dat nog verrassingen in petto heeft.

Mary: ik heb eraan gedacht om even in zee te zwemmen. maar er kwamen direct allerlei praktsche bezwaren op: omkleden, het zoute zeewater en geen douche, we let erop je spullen (stel je voor dat je alleen met je zwembroek aan op een turks strand duidelijk moet maken dat iemand er met je spullen vandoor is). Dus heb ik ermaar vanaf gezien. Bovendien hou ik eerlijk gezegd niet zo erg van zwemmen.

Jan en Ra: ik schrijf niet alles op mijn weblog en er is aan hoop afzien bij, door regen, tegenwind, zon, fout rijden, materiaalpech, etc. Spierpijn heb ik de eerste dagen echt wel gehad. ik denk er verder liever maar niet aan wat er allemaal fout kan gaan. Maar er gaat ook een heleboel goed. Mjn fiets houdt zch fantastisch en ik hoop ook de laatste kleine 1000 kilometer. Het eten smaakt mij ook nog steeds prima. Bovendien komen Cyprus (een gastvrij verblijf bij mijn schoonfamilie Yme en Eleni) en het einddoel Jeruzalem langzaam maar zeker in zicht. Dus nog even volhouden. Er zit trouwens niet veel anders op.



  • 13 Juni 2010 - 17:50

    Reina:

    Izmir is de stad Smyrna van vroeger in de tijd van Paulus. Het schijnt te staan in de brief aan de Filippenzen. Ik ga het nog verder onderzoeken...We hebben gisteren Izmir opgezocht op internet met foto,s. We lazen 4000000 inwoners en heel aardige foto's van de baai en de enorme huizenzee.
    Hier gaat het goed steeds een klein stapje vooruit en rustig aan....
    Liefs van ons allen.

  • 13 Juni 2010 - 21:28

    Foke:

    Hallo papa
    In een eerder bericht schreef ik over Smyrna (inderdaad Izmir), daar schijnt Sinterklaas vandaan te komen.
    Ik ben ooit met Kaliber in Efeze geweest, dat is echt prachtig. Hoewel je niet van oude stenen houdt, zijn deze toch wel heel bijzonder. Wel een pet opdoen en voldoende water meenemen (of bier) want anders kun je niet lekker genieten.
    Gister zijn Alette en ik naar de Landelijke Dag geweest en er is een paar keer naar je gevraagd hoe het met je gaat en men is vol bewondering over je doorzettingsvermogen. Er was gister een briljante toneelgroep die de zaal flink aan het lachen kreeg. En ik heb een interessante schrijfworkshop gevolgd bij een dame die ook een boek heeft geschreven, Tika, ze heet Alette en het was erg leuk!
    Groeten van Foke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 174042

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: