dag 45; ma 14 juni; naar Efeze; 4210 km - Reisverslag uit Čelčice, Tsjechische Republiek van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 45; ma 14 juni; naar Efeze; 4210 km - Reisverslag uit Čelčice, Tsjechische Republiek van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 45; ma 14 juni; naar Efeze; 4210 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 Juni 2010 | Tsjechische Republiek, Čelčice

Vannacht slaap ik onder de sterrenhemel in mijn tentje. De laatste keer was meer dan een maand geleden n Regensburg (met regen).

k sta op de camping Dereli n Pamucak, een paar kilometer van Efeze. De camping ligt aan zee en ik heb zowaar al in zee gezwommen. Er staat een flinke branding met rollers maar je kan een honderd meter de zee inlopen voordat het meer dan een meter diep s.

Egenlijk raakte op bij toeval op de camping verzeild want ik was op zoek naar Efeze maar kon het niet vnden.
Maar het liep tegen 13.00 uur en ik wilde voordat het echt heet zou worden onderdak zijn (er was 37 graden Celsius voorspeld). Er stond nog een tentje en een hollands echtpaar met een caravan (waarmee k een praatje maakte en die het goed naar de zin hadden). Een kamer (zonder airco en tv) kostte eur 35 en een tent opzetten eur 9. Bovendien kon ik in de schaduw staan. Dus koos k voor mijn tentje.

Het hollandse echtpaar maakte mij erop attent dat om half drie de voetbalwedstrijd Nederland-Denemarken zou begonnen, te volgen op een groot scherm in het restaurant. Dus gedouched en geluncht in het restaurant en daarna de voetbalwedstrjd bekeken, samen met nog een ander echtpaar dat hier n het motel zit.

Eerlijk gezegd vond ik de wedstrijd wat langdradig en niet bijzonder spannend. Nederland had er meer uit kunnen halen dan 2-0.

Na de wedstrijd ben ik nog verder op oek gegaan naar de ruines van de oude stad Efeze, want het zou maar vijf kilometer uit de buurt liggen. Prompt fietste ik de verkeerde kant op, tegen een heuvel op nog wel (+ 7 kilometer). Toen ik de juiste richtng had gevonden bleek het geen 5 maar 7 kilometer te zijn (dus + 14).

Maar ik heb een stukje van de oude stad gezien. Er moeten destijds ooit 150.000 mensen gewoond hebben. Paulus heeft hier rondgelopen. Ik heb snel een rondje gelopen en de sfeer van 2000 jaar geleden geproefd. Het amftheater vond ik nog het meest indrukwekkend.

Vanochtend zmir uitfietsen was nog best spannend. Het was midden in de ochtendspits, er stonden zelfs hier en daar fles. Klometerslang had ik eigenlijk geen idee of ik op de goede weg zat en reed maar met de stroom mee. Uiteindelijk na 15 km drukte bleek ik precies op de goede weg te ztten. De weg door de bnnenlanden was utstekend, wel wat heuvelen, maar het was te doen.

Dit is mijn afscheid van de zee, na 6 nachten uitzicht gehad te hebben op zee, vertrek ik morgen pal naar het oosten, om na de bergen bij Antalya waar bij zee ut te komen.

Rena: bedankt voor de achtergrondnformate over Smyrna. Ledt ook wat af hoop ik van je gedwongen rusten.

Foke: ik weet het, ik heb te weing aandacht besteed aan Efeze. Goed om te horen dat de landelijke dag goed is verlopen.


  • 14 Juni 2010 - 17:51

    Janneke:

    Wat leuk dat je toch overal Hollanders ontmoet,het doet je toch wel wat vind je niet?Zijn ze wel fietsers gewend of rijden ze vlak langs je heen?Ik bewonder je doorzettingsvermogenen lees met plezier je verslagen.Nog een fijne dag.

  • 14 Juni 2010 - 18:36

    Reina:

    Nou ik heb het gevonden van Smyrna. Het wordt genoemd in de Openbaringen van Johannes op Patmos.Openbaringen 2 vers 8 tot en met 11.Efeze ook al weer zo'n bijbelse plaats van de zendingsreizen van Paulus.
    Hier gaat het goed. Vandaag mijn eerste wandelingetje buiten naar het werk van Tineke in de bakkerij. Leuke foto's genomen van haar met collega's.
    Energie opbouwen voor de terugreis... Liefs van Reina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 174044

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: