dag 22; za 22 mei; naar Budapest; 2.055 km - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 22; za 22 mei; naar Budapest; 2.055 km - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 22; za 22 mei; naar Budapest; 2.055 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 Mei 2010 | Hongarije, Boedapest

Ik zit dit verslag te tikken op een oude uiterst langzame pc in hotel Kálvin Ház in hartje Budapest.

Zojuist een avondwandeling gemaakt: eerst de brug over naar Buda (het stadsdeel op de rechteroever), langs de Donau, onder langs de heuvel met de burcht en de kabeltram , weer terug over de brug bij de Parlementsgebouwen naar Pest, (dus het stadsdeel op de linkeroever). Via de Donaupromenade en een voetgangersgebied weer terug naar het hotel in Pest. Al met al toch ruim een uur lopen.

Het is een hete dag geweest (eindelijk) en in mijn korte fietsbroek fietstshirt (voor het eerst) ben ik ook flink bijgekleurd. Echter om 18.00 uur barstte er een onweer los met flinke regenbuien. Ik was op mijn kamer en na een flinke donderslag viel de tv uit (herstelde zich overigens wel weer snel)

De temperatuur vanavond was aangenaam na de regenbui. De luchten, met allerlei soorten wolken, schitterend in de ondergaande zon

In Budapest liggen nog enkele ABN AMRO voetstappen: ooit ben ik op werkbezoek geweest bij een dochter van ABN AMRO nl de Magyar Hitel Bank, oftewel MHB oftewel de Hongaarse Krediet Bank. Omdat ik altijd probeerde het nuttige met het aangename te verenigen heb ik destijds er een extra dag bijgepakt en de stad bekeken. Ik logeerde in het Intercontinental Hotel, nu iets eenvoudiger.

Rond 13.00 uur reed ik al Budapest binnen via rustige fietspaden langs de Donau. Ik had geen haast en op mijn dooie akkertje ben ik door de stad gefietst. Ik ging op zoek naar de camping die er volgens de gids op een vn de eilandjes in de Donau zou liggen. Het leek me wel weer eens heerlijk om de nacht door te brengen in de frisse lucht. Echter de camping was gesloten en in verregaande staat van verval. Dus werd het een hotel, gelukkig maar gezien het onweer en de buien.

De route liep een paar kilometer over het Margareteneiland, eigenlijk een groot park op een eiland in de Donau. Helaas was de brug aan het einde in de reparatie en de noodbrug met steile trappen durfde ik niet aan. Dus maar weer terug gefietst.

Het parlementsgebouw aan de Donau lag te schitteren in de zon. Het is gebouwd in een soort neo-gothiek met zelfs een koepel en heeft wat weg qua stijl van het engelse parlementsgebouw.

Vanochtend op weg naar Budapest nog een uurtje samengefietst met een echtpaar uit Salzburg dat op weg is naar de Zwarte Zee. Zij vertelden dat zij gisteren vastgelopen waren in de modder op onverharde gedeelten van de Donau Rad Weg. Geef mij dan toch de heuvels maar van gisteren ook al waren die wel pittig.

Morgen verder op weg naar het zuiden. Voor mij wordt het dan onbekend terrein. Ik verlaat de Limesroute en ga over op een (duits) routeboekje: deel 4 van de Donau Radweg, dat loopt van Budapest tot de Zwarte Zee. Zover zal ik de route niet volgen maar toch een groot gedeelte:
- nog 202 km door Hongarije,
- dan 142 km door Kroatie,
- vervolgens 242 km door Servie,
- tenslotte 175 km door Roemenie.
Al met al ca 760 km. Aan het einde steek ik bij Vidin de grens met Bulgarije over en begint een nieuw gedeelte van de reis.

Reina: bedankt voor je antwoord, het is me duidelijk. Eigenlijk zou je voor je aan de reis begint via internet al veel meer informatie kunnen krijgen van de plaatsen waar je daarheen komt. Maar ja dat is theorie, daar komt niet van.

Alette: leuk dat je het interessant vind. Hou je me nog een beetje op de hoogte van de werkzaamheden aan de flat?





  • 22 Mei 2010 - 20:12

    Reina:

    Zoooo je bent de 2000 km gepasseerd. Well done Hendrik.Nu de volgende 2000 nog....
    Ik mis je. Een knuffel van Reina.

  • 23 Mei 2010 - 05:51

    Han-k:

    de helft zit er op !, het is pas 3 weken, rustig aan, met groet van han-k

  • 23 Mei 2010 - 09:17

    Jack Koolen:

    Hallo henk,

    Hier weer een berichtje van mij.
    Leuk dat je nu een beetje mooi weer krijg, bij ons schijnt nu ook volop de zon, zolang het duurt.
    Zo te lezen ga je vanaf nu het onbekende terrein in. Je weet wat ze zeggen onbekend maakt onbemind.
    Dus het echte avontuur gaat nu voor je beginnen.
    Ik wens je heel veel mooie avonturen toe.
    Ik zal ze met plezier gaan lezen. Hoe rijdt je nieuwe fiets?
    veel fiets plezier en tot ziens.

    Groet Jack en Mieke

  • 23 Mei 2010 - 14:35

    Henriëtte:

    Eindelijk wat zon! [hier ook!] Was een weekje achter, maar nu helemaal 'bijgefietst'.Leuk om je te volgen.Veel fietsplezier verder. Groeten ook van Henk.


  • 24 Mei 2010 - 10:16

    Broer Jan,:

    Hallo Henk,
    Zonder internet blijf ik
    prima op de hoogte van je verslag via Bert.
    Helaas voor jou veel regen gehad,maar gelukkig veel staartwind.
    De dakgoot is weer schoon.Blijf gezond en veel plezier nog,op je verdere reis.
    Groetjes,broer Jan,zus Corry en zwager Bert.

  • 24 Mei 2010 - 15:49

    Miep:

    Hallo Henk.

    Fijn dat je wat beter weer hebt, dat fiets toch prettiger. De dom in Esztergrom vond je pompeus en lelijk, Reina ( de over de top ) kathedraal in Liverpool. Budapest in een mooie stad, altijd frivoler geweest dan Praag. Maar je moest weer door, want het is nog ver. Je gaat nu het minder geordende gedeelte in, spannend en w.s. heel interessant. Ik wens je er heel veel plezier mee. Lieve groetjes. Miep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 174272

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: