dag 48; do 17 juni; rustdag in Denizli - Reisverslag uit Denizli, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 48; do 17 juni; rustdag in Denizli - Reisverslag uit Denizli, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 48; do 17 juni; rustdag in Denizli

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Juni 2010 | Turkije, Denizli

Zoals gisteren aangekondigd heb ik vandaag een rustdag gehouden in Denizli. Mocht ook wel weer eens want de laatste was in Vidin in Bulgarije en dat is 2 weken geleden.

Helaas is mijn origineel verslag verloren gegaan en moeten jullie het doen met de volgende verkorte versie.

Hier in de buurt liggen de oude Romeinse stad Hierapolis met de geneeskrachtige bronnen van van Pamukkale, beide UNESCO werelderfgoed.

Het zou hier maar 15 kilometer vandaan liggen en ik kwam in de verleiding om te fietsen maar gelukkig heb ik dat niet gedaan.

Uiteindelijk was er een mannetje in het hotel die mij wel voor het bedrag van 130 lira de hele dag wilde rondrijden en als gids optreden. Dat heb ik maar gedaan.

We hebben veel oude stenen gezien. Het amphitheater was het meest indrukwekkend, vooral als je bedenkt dat hier 2000 jaar geleden een 15.000 mensen de gladiatorengevechten aan het toejuichen waren.

Herapolis is eigenlijk een Romeinse badplaats want hier komt aan de rand van het plateau geneeskrachtig warm water met een hoog kalkgehalte uit de bodem. Het water loopt het plateau af en verdampt. De kalk bljft achter en vormt witte travertn terrassen met een soort badkuipen waar water in staat.

We hebben de dag rustig aan gedaan maar nog wel een moskee bekeken de van binnen compleet met een soort delfsblauwe tegeltjes was betegeld, uitgebreid geluncht onder een soort watervernevelaar om de zaak fris te houden en nog een heetwaterbron bezocht.

Om 4 uur waren we in het hotel terug. k wilde de busreis voor morgen regelen, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Uiteindeljk brengt mijn hotelchauffeur mij naar Antalya, met mijn fiets boven op zijn imperaal gebonden.

Yme: ijs en weder dienende zou ik de boot van a.s maandag in Analya kunnen halen. Die vertrekt meen ik om 12.00 uur. Dus zou ik diezelfde dag of op dinsdag op je stoep kunnen staan.

Foke: bedankt voor je gedicht, het geeft de sfeer aardig weer. Maar af en toe moet je concessies doen om heel aan te komen.

Margriet: een hittegolf willen ze het hier niet eens noemen; het wordt nog warmer zeggen ze.

Tneke: inderdaad zijn er grenzen en daar ben ik deze week wel tegen aan gelopen.

Henriette: ik had me wel verkeken op de hitte en de heuvels, dus dicht tegen forceren aan.

Ankie: nou die bus gaat dus niet door heb je kunnen lezen.

Jack: inderdaad is dit wat anders dan Rome. k heb geen keurig Reitsma boekje waar de volgende camping met zwembad in staat en de lengte van de hellingen met het stijgingspercentage.

  • 17 Juni 2010 - 19:52

    Vanita, Dirk, Thijs:

    Hallo Henk, Papa en Opa,

    Goed te horen dat je al zover gevorderd bent en hartelijk dank voor de felicitaties.

    Thijs maakt het erg goed. Hij is gezond, vrolijk en kan al door de kamer tijgeren.

    Groetjes van ons.

  • 17 Juni 2010 - 20:01

    Reina:

    Fijn dat je met de auto naar Antalya gaat.Dat is beter dan een zonnesteek oplopen...
    In Huize Zonkruid zag alles er verzorgd uit toen ik deze morgen tegen tienen binnenkwam.Een pluim voor Janneke die 14 dagen lang op het huis gepast heeft.Veel plezier en geniet van het Turkse landschap vanuit de auto.
    Veel liefs van Reina.

  • 18 Juni 2010 - 11:56

    Mary:

    Dag Henk,

    Goed aangekomen met de auto,en ook je fiets?
    Heel verstandig dat je dit besluit hebt genomen.
    Balen,dat je hele verslag weg was!!!!de verkorte versie was ook informatief,maar we weten natuurlijk niet wat we hebben gemist.
    Geniet maar lekker een paar dagen aan de kust,en ga maar lekker in zee afkoelen.Je houd ons in die dagen toch wel op de hoogte van je doen en laten?
    Geniet van alles en een goede reis met de boot.
    Groetjes Mary.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 174277

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: