dag 54; wo 23 juni; (2) House of Flowers - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 54; wo 23 juni; (2) House of Flowers - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 54; wo 23 juni; (2) House of Flowers

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

23 Juni 2010 | Cyprus, Nicosia

Het is hier op Cyprus uitstekend vakantieweer. De zon schijnt, er staat wat wind en het is daardoor niet laaiend heet. Goede gelegenheid om wat foto's te maken van Eleni met als achtergrond de uitbundig bloeiende struiken in de tuin.

Vandaag opnieuw een aantal reisdagen van foto's voorzien. Het is een prettige bezigheid om de tocht opnieuw te beleven. Ik reis terug in de tijd en ben nu gevorderd tot de Bulgaarse grens. Ik kan in totaal 110 foto's plaatsen. Daar heb ik niet genoeg aan. Om meer foto's te kunnen bijplaatsen moet je ruimte bijkopen. Dat doe ik morgen.

Vanavond als gast de jaarlijkse bestuursvergadering bijgewoond van de Nederlandse Vereniging Cyprus (NVC) waarvan Yme al 11 jaar de voorzitter is.

Vergaderd werd op het terras van restaurant Andreas op Governors Beach in Limassol,
een rit van ca 70 km vanuit Nicosia. Het complete bestuur was aanwezig: naast Yme waren dat de secretaris Marjolijn (in het dagelijks leven tolk Frans/Engels/Nederlands), de penningmeester Frank (gepensioneerd ex-Heineken werknemer), Bert (idem) en Ingrid (medewerker op de Nederlandse ambassade). Begrijpelijkerwijs werd de bijeenkomst gestart met een flink glas Heineken.

De Vereniging telt ongeveer 275 leden, vnl gepensioneerde Nederlanders die een prettig (fiscaal) klimaat hebben opgezocht, expats die tijdelijk op Cyprus werken (zoals de ambassadeur) en Nederlanders die met Cyprioten zijn getrouwd (zoals Marjolein en Ingrid).

De Vereniging organiseert een aantal vaste jaarlijkse aktiviteiten, uiteraard Koninginnedag -met verse haring die ingevlogen wordt uit Nederland-, het Sinterklaasfeest en een diner voor alle leden. Daarnaast is de Vereniging vraagbaak, vooral voor nieuwkomers, over allerlei kwesties die het leven in een ander land met zich meebrengt.

De Vereniging heeft een veel gelezen website (http://nvc.com.cy) die beheerd wordt door Yme. Alle communicatie vindt plaats via de website, o.a. via een Nieuwsbrief.

De contributie bedraagt eur 10 per lid. Sponsoring vindt plaats door het (nederlandse) bedrijfsleven en de ambassade.

De bestuursvergadering was een combinatie van de behandeling van agendapunten en small talk en verliep in een open en gezellige sfeer. Het geheel aan aktiviteiten werd nog eens doorgenomen: het Koninginne- en Sinterklaasfeest lopen goed, daarentegen trekt het jaarlijks diner wat weinig deelnemers - wellicht op een andere wijze te organiseren.
Een punt van bespreking was dat de vereniging vooral draait op een beperkt aantal vrijwilligers, met name de bestuursleden, en hoe de leden te aktiveren.
Het aantrekken van nieuwe bestuursleden was een volgend punt. Het huidige bestuur is al vele jaren in funktie mede omdat nieuwe bestuursleden moeilijk te vinden zijn.

Kortom, de problematiek in de vereniging wijkt niet af van die in vrijwel elke doorsnee vereniging in Nederland.

Halverwege de vergadering werd het diner geserveerd, met wijn en bier. Alles wordt uit eigen zak betaald om de kosten voor de vereniging zo laag mogelijk te houden.

Na de vergadering werd de toestand in de wereld doorgenomen: o.a. de economische crises en de doorwerking op Cyprus, het drama rond de raid door Israel op het hulpschip voor Gaza en tenslotte, daar was niet aan te ontkomen, de Cypriotische kwestie: de verdeling van het eiland die nu al ruim 35 jaar voortduurt.

Ik concludeerde uit de opmerkingen van al deze ervaringsdeskundigen dat de huidige situatie van een verdeeld Cyprus uitzichtloos lijkt, zolang met name de Grieks Cyprioten "onder de olijfboom blijven zitten huilen" zoals Marjolijn formuleerde. De politiek blijft teveel in het verleden hangen en jeremieert nog dagelijks over het vermeende onrecht dat de Grieks-Cyprioten is aangedaan, zonder de hand in eigen boezem te willen steken. Een meer constructieve houding is op korte termijn niet te verwachten en zou door de EU afgedwongen moeten worden. De vraag is echter hoe.

Morgen staat o.a. de voetbalwedstrijd Nederland Kameroen op het programma. Die zien we met een groep Hollanders bij Willem en Lidwien even buiten Nicosia.

Reina: je wordt op je wenken bediend: zie de foto's van Eleni

Yvonne: Ik hoop dat je genoten hebt van het fietsen in Frankrijk. Ik heb zelf in ieder geval met veel plezier gefietst. Door goed te eten en te drinken en niet te forceren bouw je conditie op en kun je het lang volhouden. Toch werd de hitte van de laatste 2 weken me wel te gortig en daarom door de bergen een stuk met de auto.

• 25 Juni 2010 - 10:13

Marjolijn:

ik zal je blijven volgen tot in Jeruzalem. een natte lap onder helm of pet tegen zonnesteek misschien? en koop electrolytes-als je die niet al bij je hebt.ook in het beloofde/geroofde land is het heet!veel sterkte en fietsplezier!