dag 10; ma 10 mei; naar Weissenburg; 91 km - Reisverslag uit Miltenberg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 10; ma 10 mei; naar Weissenburg; 91 km - Reisverslag uit Miltenberg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 10; ma 10 mei; naar Weissenburg; 91 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

10 Mei 2010 | Duitsland, Miltenberg

Vannacht heeft het weer de hele nacht ge(mot)regend. Bij het opstaan was het droog, als snel begon het weer te regenen dus veel mijn regencape omgehad vandaag.

Na mijn vertrek uit Rothenburg passeerde ik al snel in het Naturpark Frankenhohe de waterscheiding tussen de stroomgebieden van de Rijn en de Donau. Dat was overigens wel na een flinke klim tot 512 meter. Mijn fietscomputer geeft ook de hoogte aan (en de temperatuur en natuurlijk mijn snelheid en gemiddelde hiervan en nog veel meer).

De route volgde het dal van het riviertje de Altmuhl, dat ik zal blijven volgen gedurende 3 dagen tot het in de Donau uitkomt. De route is geheel bewegwijzerd. In mijn routeboekje staat het ook nog eens een keer dus fout rijden is een hele kunst (is me ook niet gelukt).

Op de route liggen een aantal fraaie stadjes o.a Leutershausen (koffie gedronken in een Stehcafe), Herrieden (met een barokke Benedictijner kloosterkerk, waar ik een duitse mevrouw sprak die 2 jaar geleden naar Santiago was gelopen, zij wenste me een "bon camino"), Ornbau (middeleeuws stadje), Gunzenhausen (idem) en tenslotte Weissenburg (idem).

In de omgeving van Rittern volgde de route een deel van de oude romeinse Limes linie (was nu een gravelpad op een soort dijkje op een heuvel in het bos). Er was ook op een akker boven op een heuvel een soort fundament opgemetseld van een romeinse wachttoren.

Als ik het goed begrijp was de Limes linie door de Romeinen afgekeken van de Chinezen met hun Chinese muur. De Romeinen hebben dit ge-imiteerd, compleet met muren, wachttorens en prikkeldraad en dat alles dwars door Europa. Echter niet zo degelijk als de Chinezen want er is niet veel meer van over. Naderhand is dit nog diverse malen geprobeerd o.a het IJzeren Gordijn. Twee nog bestaande "linies" hoop ik nog te bekijken: op Cyprus (de "groene grens") en in Israel (recent gebouwde muur).

In Weissenburg was geen camping en daarom zocht ik mijn toevlucht in "Hotel Goldenem Rosen" met vanuit mijn kamer fraai uitzicht op het marktplein (*** voor 50 eur incl ontbijt). Opnieuw een wastafel vol kleding gewassen en gedroogd op de verwarming. In het casino mijn weblog bijgewerkt (is nu de 2e maal dat ik in een casino terecht kwam, midden tussen de pokerspelers op internet).

Morgen verder door het Altmuhltal, richting Regensburg.

NB: Riet en Kees: ik heb nog geen nieuwe handschoentjes gekocht; zal ik ook niet doen want het aan- en uittrekken waarbij de handschoenen steeds binnenste buiten gaan zitten werkt op den duur toch wel irriterend. Bovendien ook naar Rome heb ik compleet zonder handschoenen gefietst en ik kwam erook.
Overigens in de categorie klein leed het volgende: ik schijn nu ook mijn zwitsers zakmes ergens kwijt geraakt te zijn. Voor het laatst gebruikt in Mainz en daarna niet meer kunnen vinden. Is lastig want nu kan ik ook geen bierflesjes meer openen. Ik kreeg echter al snel van goede duitser een flesse-opener kado.

NB: Hans V. je houdt toch wel goed in de gaten dat we straks onze garage nog wel in- en uitkunnen.

NB: Jan en Ria: ik ben blij dat ik jullie nu ook tot mijn lezerskring mag rekenen.
Voor de andere lezers: Jan is mijn oude baas bij ABN AMRO en al mijn werkstukken werden door hem van kritisch commentaar voorzien. Ik moet dus goed op mijn woorden passen.

NB: ook alle anderen bedankt voor hun commentaar

• 11 Mei 2010 - 17:25

Ruud Brandenburg:

Dag Henk,

Ga zo schilderen bij Govert.
    Je bent er al bijna.
    Rome zonder handschoenen kan dus ook.
    Leuk om je te volgen.
    Heel iets anders dan die 'oude' techniek schilderen.

Breng straks even verslag uit in de schilderskringen.

groet,
    Ruud

• 11 Mei 2010 - 18:48

Bert En Corry:

Hoi Henk,
    We genieten weer van je reisverslagen,leuk om je zo weer te kunnen volgen en wat je onderweg meemaakt.De komende tijd mooi fietsweer gewenst.

Groetjes,
    Bert & Corry.

• 11 Mei 2010 - 21:17

Foke:

Dag Henk,

Voor de troost: het is hier echt baggerweer. Koud en nat. Dat weerhield mij er niet van te gaan roeien vanavond, het was heerlijk. Hou vol en veel plezier!

Hartelijke groeten van je dochter.

• 11 Mei 2010 - 22:35

HANS:

IK BELOOF JE NIETS, WANT IK HEB ER GEEN OVERZICHT MEER OP WAT ER ALLEMAAL GEDAAN WORDT, VANAF DE HOEK JULLIE HUIS TOT VOORBIJ BERNARD IS AAN DE PARKZIJDE EEN DOORLOPENDE MUUR MET STOEPTEGELS STOEPRANDEN EN ANDER BETON NEER GELEGD MOET TOCH ERGENS GEPLAATST KUNNEN WORDEN.VANAF JULLIE INGANG BIJ DE BRIEVENBUS KAN JE BETER DOOR JULLIE TUIN LOPEN OM OP DE KOEKOEKLAAN TE KOMEN DANDOOR DE BAGGER TE LOPEN DE WEG WORDT N.L. BEHOORLIJK SMALLER GEMAAKT. HOU JE OP DE HOOGTE. GROET HANS

• 11 Mei 2010 - 22:37

Reina:

Leuk dat je contact hebt met mensen onderweg. Wij zijn in een stoomtrein door Noord- Wales gecrost met helder koud weer. Heel mooie vergezichten.Fijn dat het goed met je gaat. Liefs van Reina en Miep

• 12 Mei 2010 - 07:33

Jack Koolen:

Hallo Henk,
    Ik lees met veel aandacht bijna elke dag je verslag.
    In gedachten zie ik je fietsen en van het lekkere eten genieten.
    Het cultuur snuiven is je op het lijf geschreven, zoals jij het op papier zet is het net of we er midden in zitten.
    De tocht gaat volgens mij voortreffelijk alleen wens ik je een beetje meer zon toe.
    Het gaat je goed en tot de volgende keer.

Groet Jack Koolen