dag 21, vr 21 mei, naar Esztergom, 1.965 km - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 21, vr 21 mei, naar Esztergom, 1.965 km - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 21, vr 21 mei, naar Esztergom, 1.965 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 Mei 2010 | Hongarije, Esztergom

Vandaag de eerste zonnige dag sinds mijn fietsreis 3 weken geleden begon. Dus voor het eerst grotendeels een dag zonder jas aan gefietst. Dat juist toen ik in Esztergom aankwam zo rond 16.30 uur, een tropische bui losbrak, kan de pret niet drukken. Omdat het weer nog niet stabiel is, heb ik daarom maar weer een hotel gezocht.
Overigens heeft het de afgelopen nacht bijzonder hard geregend in dit deel van Hongarije. Overal grote plassen en laaggelegen stukken akkerland stonden blank. Onderweg waren een 2-tal wegen afgesloten omdat -naar verderop bleek- Rijkswaterstaat bezig was bruggen te repareren. Met de fiets kon ik er overigens zonder probleem overheen.
Op een aantal plaatsen lagen muurtjes van zandzakken langs huizen en ik begreep van bewoners dat het water er wel een meter hoog had gestaan. Op veel plaatsen werd modder opgeruimd.
Vanochtend kwam ik bij een afslag terecht in een kilometerslange file vrachtauto's, die zonder duidelijke reden op een 2-baans weg stond. Ook de chauffeurs wisten niet wat eraan de hand was. Ik heb ze uiteraard keurig netjes over de linkerbaan ingehaald en toen ik verderop moest afslaan was het einde nog niet in zicht.
Overigens was het een dag van zeer nauwkeurig kaartlezen. De uitdenker van de route, de heer Sweerman, had denk ik bedacht dat voor de afwisseling de route maar eens verder het binnenland in moest lopen en vooral heuvel op want dan heb je zo'n mooi uitzicht (klopte ook wel).
De route liept bovendien niet via de de bordjes van de Donau Rad Weg zoals de vorige dagen. Nou dat heb ik geweten. Al snel miste ik een afslag links en kwam ik terecht in een dorp dat niet in de route stond. Gelukkig kon ik via een verbindingsweg nog weer snel op de route komen.
Verderop sloeg ik een afslag te vroeg af en ging dwalen. Al met al heb ik 8 kilometer meer volgens mijn fietscomputer afgelegd dan volgens het routeboekje (en het was al 120 km...).
Bovendien een aantal pittige hellingen gehad. Stond in het boekje ...volgt lichte klim van 3 km..., volgens mijn teller kwam er na 5 km nog geen einde aan de toch wel steile klim en ik meende dan ook volstrekt verdwaald te zijn. Volgens een vrachtwagenchauffeur zat ik wel op de goede route en dat bleek ook zo te zijn gelukkig.
Toen ik in de buurt van Esztergom kwam, hing er een enorme regenbui boven dat deel van het dal. Dat zie je al van kilometers afstand. Ik reed er pal naar toe, tegen de wind in dit keer. Ik vreesde midden in het noodweer terecht te komen maar gelukkig haalde ik Esztergom voor de bui losbarste.
Esztergom bezit de grootste Domkerk van Hongarije. Die staat bovenop een heuvel pal aan de Donau en je ziet die kerk dus al van ver staan. Er is veel over het stadje te vertellen maar dat zal ik niet doen. Eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan. De Dom, die ik van binnen ook even heb bekeken is pompeus en lelijk.
In het restaurant trof ik een Duitse lange afstandfietser, Herr Gottfried Bodenmller die langs de Donau aan het fietsen was van Wenen naar de IJzeren Poort (= tegen Bulgarije aan, kom ik ook langs). Op zich niet zo bijzonder, maar wel omdat hij 78 jaar oud is (en geopereerd aan zijn knie waardoor hij nog wel goed kan fietsen , maar meer moeite heeft met lopen). HERR BODENMULLER, ICH WUNSCHE IHNEN EINE GUTE RATFAHRT MIT GUTEM WETTER UND VIEL RÚCKENWIND.
Ik slaap in hotel Esztergom. Mijn kamer heeft uitzicht op de Donau. De avondzon scheen er recht in. Ik heb mijn in tent, die nog nat was van Regensburg, op het balkon gedroogd.
Mijn Nederlandse metgezellen van gisteravond in Gyor waren al voor mij vertrokken uit het hotel en hadden ook als doel Esztergom. Ik heb ze niet meer gezien. Wellicht morgen nog, want zij gaan ook naar Budapest (en dan per vliegtuig terug).
Morgen is de bestemming Budapest een afstand van ruim 70 km. Geeft wat tijd om nog iets van de stad te zien.
Reina: wat bedoel je met een 10 volgens de internetpagina voor Gyor?
Han K: mijn advies is om een cursus snellezen te volgen dan is het wel bij te houden.
Richard V: prettig te horen dat je het interessant vind. Ben jezelf ook ean lange afstand fietser?
Ben: thank you for your message. You are really cycling fast. I follow the Donau so I miss the Balaton lake (and the rest). Hope to see you somewhere farther to the south-east. You have a nice website but why no stories about your trip?



  • 21 Mei 2010 - 21:17

    Reina:

    Op internet staat bij bezienswaardigheden van Gyor:
    algemene indruk 8,6
    uitgaansleven 8,6
    cultuur 9,1
    omgeving 8,9
    sfeer 10
    snappez-vous?
    Nou nou wat een gefiets vandaag. Blijf je in ieder geval lekker lenig.
    Wie weet waar jij nog allemaal heen fietst net als die 78-jarige man. Liefs van Reina.

  • 21 Mei 2010 - 22:47

    Alette:

    Hoi papa
    Nou wat fijn, eindelijk zon.
    De overstromingen in Hongarije en in Polen waren hier zelfs op het journaal. Ik lees je iedere dag trouw,
    groetjes van Alette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 174031

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: