dag 28; vr 28 mei; naar Belgrado; 2.573 km - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 28; vr 28 mei; naar Belgrado; 2.573 km - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 28; vr 28 mei; naar Belgrado; 2.573 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

28 Mei 2010 | Servië, Belgrado

De verrassing van de dag was dat ik mijn fietskameraad Ben uit Londen, die ik voor het laatst zag op de camping in Mainz, hier in Belgrado aantrof in het Eurostar hostel. Wij zijn beide de enige gasten en delen een 6-persoons kamer.

Hij is op weg naar China en rijdt een route zoals het uitkomt. Overigens wel door Bulgarije en Turkije. Hij had een rustdag vandaag in Belgrado en gaat morgen met de bus naar de Croatische kust want daar gaat hij op bezoek bij vrienden (begreep ik want hij praat met een vreselijk accent). Hij is nog steeds enthousiast, maar dat slechte weer is hem toch niet meegevallen.

Vandaag voornamelijk weer op de Donauhoogvlakte gefietst, veel akkers en fruit. Mooie vergezichten. Veel zon maar ook stapelwolken die af en toe voor de zon schoven en dan was het even heerlijk koel.

Om de 5 a 10 kilometer voor de afwisseling een boerendorp, die er allemaal zo ongeveer hetzelfde uitzien en toch weer allemaal verschillend zijn. Nog 11 kilometer (van de 95) over een kapotgereden zandpad gereden waarbij ik het laatste stuk ook nog 2 honden achter me aankreeg. gelukkig waren het blaffers en blaffenden honden bijten niet het spreekwoord (en mijn ervaring).

Inmiddels loopt de route ook flinke stukken over een soort provinciale wegen met vrij veel autoverkeer. Ik draag nu ook mijn reflecterende gele hesje, dus ben al van verre zichtbaar (hoop ik). Mijn fietshelm heb ik de hele reis al op. Van de zonneklep die op de helm zit heb ik veel plezier, ook al omdat ik de zon vrijwel steeds voor heb (richting is immers voornamelijk zuid-oost).

Belgrado is overigens een metropool als je dat vergelijkt met een provinciestad als Novi Sad. Het hostel ligt op een paar honderd meter afstand van het parlementsgebouw midden in de diplomatieke wijk. Schuin tegenover is de Belgische ambassade. En in deze chique buurt slaap ik voor 8 euro per nacht (moet ik wel het gesnurk van Ben accepteren overigens).

Binnen 5 minuten nadat ik binnen was kreeg ik een glas bier van Nikola, de hostelbaas, en toen ik vertelde over mijn route kwam het gesprek direct op de burgeroorlog. Hij is afkomstig uit Vukovar in Croatie-heb ik geslapen, zie dag 25-, maar als Servier kon hij daar niet blijven -zeker niet omdat hij ook nog in het Servische leger diende. Hij vertelde over de vreselijkste zaken die mensen, die altijd goede vrienden waren geweest, elkaar aandeden alleen omdat ze tot een andere etnische groep behoorden.
Volgens hem lag de oorzaak van alle ellende in de religies, want dat was een wezenlijk verschil tussen de verschillende bevolkingsgroepen.

Nikola wist een goed restaurant, liep met me mee en bleef er voor de gezelligheid maar bij zitten. Ik heb hem op bier getrakteerd want daar houdt hij volgens mij erg veel van.

Ik wilde toch nog wel iets van Belgrado zien dus heb ik nog een flinke wandeling gemaakt door het voetgangersgebied naar de Kalemegdan, ook al een grote vesting, maar grotendeels als park ingericht, en bij avond schitterend in het floodlight.

Er dreigde weer een inktzwarte lucht dus leek het me verstandig om naar het hostel terug te gaan, overigens leek ik wel de enige die zich hier iets van aantrok want alle straten en terrassen waren vol met uitgaande mensen. Ik vond het bijna symbolisch, het onheil komt er duidelijk zichtbaar aan maar niemand trekt er zich iets van aan en feest rustig door. Overigens is het (nog) niet gaan regenen, ik was dus duidelijkt te pessimistisch.

Morgen verlaat ik deze grote stad en ga verder richting Ijzeren poort in de Donau.

Foke: ik begrijp van je dat positief denken ook vaak positieve resultaten zal opleveren. Ik blijf dus maar positief. Thijs heeft denk ik een aardje naar grootvaartje: openstaan voor nieuwe dingen, gewoon proberen en dan valt het meestal mee.

Yme: het bootschema kan wel eens goed uitpakken. Ik hoop dat het of de boot van maandag 28 juni of van vrijdag 2 juli wordt. Als het me erg goed bevalt bij jullie zal het wel de boot van 2 juli worden. Overigens waar vertrekt die, uit Larnaka? en is het een cruiseschip waarop ik mee kan liften?.
Overigens moet ik ook rekening houden met de ferry van Alanya naar Girne die alleen op maandagen en donderdagen schijnt te varen.

  • 28 Mei 2010 - 21:11

    Reina:

    Dat je na drie weken Ben tegenkomt in hetzelfde hostel vind ik wel bijzonder hoor.
    En heel leuk voor jou.
    Liefs van Reina

  • 29 Mei 2010 - 13:40

    Ankie Hoekman:

    Een goeie week heb ik je niet gevolgd omdat ik erzelf even tussenuit was. Naar Malta. Malta is een mooi eiland. Ongeveer even groot als Texel. Dat zul je niet zeggen overigens als je daar bent. Het lijkt veel groter. Het eiland is dicht bevolkt, heeft veel historie en veel toerisme. Daar moeten ze het ook hoofdzakelijk van hebben. Een erg mooi eiland.
    Henk, je bent aardig opgeschoten in die tijd. Gelukkig is het weer inmiddels stukken beter lees ik.
    Vanaf nu ga ik je weer volgen. en bij gelegenheid de vorige verslagen ook nog lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 174033

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: