dag 34, do 3 juni, Vratsa, 3102 km - Reisverslag uit Vratsa, Bulgarije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 34, do 3 juni, Vratsa, 3102 km - Reisverslag uit Vratsa, Bulgarije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 34, do 3 juni, Vratsa, 3102 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 Juni 2010 | Bulgarije, Vratsa

Vandaag heb ik een inspectie uitgevoerd van weg N1, (of in europees verband de E79), de hoofdweg tussen Vidin en Sofia. Deze weg is voor 3/4 aangelegd met geld van de Europese Unie, -uit het European Transit Road Fund zoals regelmatig onderweg op grote borden is te lezen. Dus ben ik nagegaan of ik kwaliteit heb gekregen voor mijn belastingcenten.

Wel, over het resultaat ben ik zeer tevreden. Het is een brede 2-baans asfaltweg waar ik ongeveer 130 km op heb gereden. Het aantal gaten is op 2 handen te tellen. Bovendien is de weg landschappelijk gezien zeer fraai en verdient volgens mij een groen lijntje op de landkaart. Ook is de weg heel goed te fietsen want veel verkeer is er niet.

De eerste 10 kilometer na Vidin is vlak, niet ver van de Donau, daarna klimt de weg naar een heuvelkam met vergezichten naar beide kanten. Vervolgens volgt de weg de flank van de heuvels zodat je links een mooi uitzicht hebt over de vlakte en rechts opkijkt tegen de heuvels die tot ongeveer 1000 meter hoog gaan.

De consequentie is wel dat ik vandaag flink gegolfd heb. Tenminste 18 holes heb afgewerkt (flinke afdalingen waar een beek de heuvels afkomt en je een dal door moet), waarbij ik elke keer tenminste 100 meter hoogteverschil moest goedmaken. Mijn handicap is op een aantal punten sterk verbeterd:
-langste afstand tot nu toe op 1 dag nl 137 km
-langste tijd in het zadel gezeten op 1 dag nl 7 uur 38 minuten
-langste afstand op dezelfde weg gereden: tenminste 130 km
-dag met de meeste beklimmingen: ik schat toch wel in totaal een hoogteverschil van 2 kilometer, dus een flinke berg
-einddoel met de hoogste aankomst tot nu toe: op 387 meter (volgens mijn fietscomputer; nb ik was in Vidin gestart op 65 meter).

Dit was niet allemaal de bedoeling maar de omstandigheden waren ideaal: uitstekend weer -geen regen zoals was voorspeld maar licht bewolkt en redelijk koel. Bovendien had ik na mijn rustdag goede benen, zodat toen ik rond 15.00 uur in Montana was -wel fraaie naam maar verder uit de kluiten gewassen dorp-, ik maar 37 kilometer doorgefietst ben naar Vratsa waar ik rond half zes aankwam. Ook was een overweging dat het morgen eenvoudiger om in 1x door te fietsen naar Sofia.

De binnenstad Vratsa bleek een ruim opgezet voetgangersgebied te zijn, met veel terrasjes (hier heb ik ook gegeten) dat uitloopt op een plein met een groot beeld van een Bulgaarse held (verdrijver van de Turken) en daarachter rijzen de rotsachtige heuvels omhoog tot boven de 1000 meter. Al met al doet het redelijk relaxed aan in Vratsa.

Aan het plein staat mijn ***hotel Hemus waar ik slaap voor lev 50 (=eur 25 incl ontbijt). Voor de verandering eens een nieuw en goed verzorgd hotel.

Morgen is het einddoel dus Sofia, de hoofdstad van Bulgarije een afstand van ca 100 km.

  • 03 Juni 2010 - 19:22

    Ubel Cremer:

    Ik lees je verslagen met veel plezier. Nu al in de Bulgaarse hoofdstad Sofia. Sterkte met de volgende etappes!

  • 03 Juni 2010 - 20:20

    Alette En Ibo:

    Hoi hoi,

    Groetjes van ons.
    Wij vertrekken binnenkort ook op de fiets maar 137 km op een dag doen we je niet na.

  • 04 Juni 2010 - 08:57

    Henriette De B.:

    een groet voor reina en henk uit berlijn van ons vijven.voor henk een goede tocht en reina n fijne vakantie in canada.


  • 04 Juni 2010 - 12:12

    Yme, Eleni Charlie:

    Beste Henk
    Je bent een topper, wij groeten je vanuit Athene
    Ook hier is het mooi weer. Nog veel sterkte voor de komende dagen.
    Tip, als het te warm wordt heel vroeg opstaan dan is het nog koel....!!

  • 07 Juni 2010 - 07:57

    Rolf:

    Hello, I came to Black See sunday.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 174029

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: