dag 41; do 10 jun; naar Assos; 3853 km - Reisverslag uit Behram, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 41; do 10 jun; naar Assos; 3853 km - Reisverslag uit Behram, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 41; do 10 jun; naar Assos; 3853 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

10 Juni 2010 | Turkije, Behram

Het was wel even schrkken toen k hoorde dat mjn geliefde echtgenoot ziek op bed ligt in Alma, Canada. Dan merk je dat je ieder aan een andere kant van de wereld zit. Gelukkig heeft zij de uitstekende verzorging van twee zusters (waarvan 1 gediplomeerd). Wat wl je nog meer. En er is nog de telefoon zodat ik haar (schorre) stem kan horen.

Nog even over de tikfouten en de i. Er zitten op een turks toetsenbord twee toetsen voor de i. Een op de normale plaats, de andere afwjkend. Allebei die toetsen tonen op het scherm de i. Echter bij het opslaan valt de i van de normale toets weg en alleen die van de de afwijkende toets blijft staan. Je moet dus goed opletten want n de routine gaat het nog wel eens fout.

Vandaag verder de E87 zuidwaarts gevolgd. Onderweg was het heuvelen. Onderweg kwam ik een auto met nederlands kenteken + caravan tegen. k zwaaide en zij stopten. Even een praatje gemaakt. Zij waren de reisleiders van een nederlandse caravanclub en reden voorop. Zij attendeerden mij op de uitslag van de Nederlandse 2e Kamerverkezngen die de dag ervoor waren gehouden en mij totaal waren ontgaan. Dat de VVD nu de grootste partij was en dat het CDA van de 1e naar de 4e plaats was getuimeld. En dat Wilders wel veel zetels had gehaald maar toch minder dan verwacht. Het zal een hele klus worden om hier een fatsoenlijke regering uit te formeren.

nderdaad heb ik naar heel wat nederlandse campers en caravans gezwaaid de dag.

Bij het plaatsje Ayvacik verliet ik de E78 om via een binnenweg door te steken naar het dorpje Assos. Immers ik had gelezen dat daar een bijzonder hotel stond aan zee. Het was wel iets om (ca. 20 km), maar verder waren er weinig geschikte overnachtingsplaatsen aan de route.

De eerste 100 meter naar Ayvacik gng steil omhoog want het dorp lag op een heuvel. Dat had een waarschuwing moeten zjn voor wat zou komen. Overgens had ik wel een aardige ontmoeting. Een Turk in een oranje shirt begroette mij in het nederlands. Ik stopte en we maakten een praatje. Zijn naam was Tostos Turan en hj had n de jaren zestg betaald voetbal gespeeld bj FC Twente. Ik heb maar niet gezegd dat ik mij dat niet herinnerde. Hj was nu 72 en nog zeer vitaal.

Ik vervolgde mijn weg die steeds meer gng heuvelen. Veel van die hellingen die ik uitsluitend op mijn apostel Paulus versnelling kon nemen. Even uitleg: zo noem k mijn allerkleinste versnelling waarmee ik met 5 kilometer snelheid een helling kan nemen, zonder dat ik omval. De apostel Paulus wandelde ook veel in deze omstreken, liep dus ook met een snelheid van 5 kilometer. We zouden dus samen op hebben kunnen gaan als er geen bijna 2000 jaar tussen had gezeten.

Ruim 20 kilometer ben ik heuvel op heuvel af (met flink bijremmen) gegaan voordat k boven op een heuvel bj de oude stad Assos was (waar nog grotendeels een muur van een soort Legosteentjes maar dan granet, omheen staat). Het hotel bleek beneden n de depte bij de oude haven van Assos te liggen. Met de moed der wanhoop stortte ik mij naar beneden over de veldkeenweg met de wetenschap dat k noot meer fietsend boven zou komen, maar ja op het laatste moment opgeven doe je ook niet.

Het bleek overgens een schtterend hotel, gevestgd n een historisch gebouw aan het haventje (ze www.assoskervansaray.com) maar k schrok wel van de prjs: 120 lra, 60 euro, wel duur voor de prjs van her). Echter toen ik hoorde dat ook het diner in de prijs begrepen was en ik wist te bedngen dat ik de volgende morgen met het hotelbusje met fiets en bagage naar boven gebracht zou worden had k weing andere keus dan de kamer -met uitzicht op zee - te nemen. Er was zelfs een flatscreen met CNN op mjn kamer.

Morgen eerst langs een andere binnenweg terug naar de E78 en dan zie ik het wel.

Alette: bedankt voor je reacte. Ik heb het inderdaad nog steeds naar mijn zin. Het s net kralen rijgen en elke dag komt er een neuwe kraal bij.

Hans: k hoop dan maar dat het gaat regenen.

Mary: zie mijn verhaal over de i.

Jack: in de wolken heb ik nog niet gereden maar het is mij hier al hoog genoeg.

Henk en Alien: jullie draaien de zaak om: de fietsers zijn geen plaag, maar de automobilisten die zich vaak gedragen als de koningen van de weg.

Hugo: In de Turkei ist Youtube abgeschlossen, ncht moglich zu sehen, wegens rechterliches Befehl. Muss warten bis ich zu Hause bin.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 174015

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: