dag 53; di 22 juni; (1) House of Flowers - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 53; di 22 juni; (1) House of Flowers - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 53; di 22 juni; (1) House of Flowers

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 Juni 2010 | Cyprus, Nicosia

Vandaag de eerste dag doorgebracht in het 'House of Flowers', het woonhuis van Yme en Eleni, in de Charalambidesstreet in Nicosia. Het huis ligt op de hoek van de straat maar door de bomen en struiken die er aan alle kanten omheen staan zie je het huis nauwelijks staan. De struiken staan prachtig in bloei, dieppaarse en roze kleuren.

Zoals veel huizen hier telt het huis 1 verdieping, het dak is plat en er is geen kelder. Het huis is van binnen en buiten wit -dit doet koel aan-, en is van alle comfort voorzien. Jaloezien en dubbel glas moeten de hitte buiten houden -het was vandaag 38 graden-, en de airconditioning zorgt voor koelte binnen.

De werkkamer van Yme is het communicatiecentrum. Hier staan de computers waarmee kontakt wordt onderhouden met o.a. de leden van de Nederlandse Vereniging Cyprus -waarvan Yme al jaren de voorzitter is- en met de Gereformeerde Kerk in Zwartebroek waarvan Yme de website verzorgt.

Deze werkkamer is de komende dagen ook mijn domein. Ik zal de tijd vooral gebruiken om foto's bij de diverse dagverslagen op te nemen.

Vandaag heb ik hiermee een begin gemaakt. Ik werk van achteraf en heb enkele foto's geplaatst bij elk van de dagen 52 t/m 43. De foto's kunnen per dag bekeken worden door de betreffende dag aan te klikken. De foto's staan onder het verslag.n. Hierbij om de volgende foto te tonen, te klikken op 'volgende' rechts boven in de foto.
NB: dit verslag bevat nog geen foto's, het kost namelijk enige tijd om te plaatsen en daar is nu geen tijd voor want zo direct begint de voetbalwedstrijd Griekenland - Argentinie en die mogen we natuurlijk niet missen.

Vanavond nog samen met Yme een wandeling gemaakt door het oude centrum van Nicosia. Rond de oude stad ligt een cirkelvormige vestingmuur die nog geheel intakt is. Dwars door de vesting loopt de 'groene grens' tussen noord en zuid Cyprus. Tijdens de wandeling zijn we via de Ledrastraat de grens overgestoken -want nog maar sinds een aantal jaren mogelijk is-.
We hebben in het noordelijke deel een moskee bezocht die oorspronkelijk als kathedraal is gebouwd, wat van binnen door de drie beuken nog goed is te zien. De toren is er afgehaald en vervangen door minnaretten. Dit schoot de Grieks-Cyprioten in het verkeerde keelgat en vormt een van de vele irritaties tusen Grieks en Turks Cyprus.

Morgen woon ik op verzoek van Yme een bestuursvergadering bij van de Nederlandse Vereniging waar o.a. de financiele situatie wordt besproken.

Koos: Van mijn rustdagen zal ik zeker genieten. Ik wordt hier door mijn schoonzus uitstekend verzorgd. Door kan zelfs een 5-sterren hotel niet tegen op.

Ruud: veel plezier met je schilderen. Ik heb ondertussen aardig wat inspiratie opgedaan wat landschappen betreft.

• 22 Juni 2010 - 20:17

Reina:

Maak je een foto van de bloeiende struiken?En Eleni graag op de voorgrond.Fijn dat je lekker uit kan rusten.Yme jij mag ook op de foto hoor!Veel plezier met het vergaderen morgen. Liefs van Reina

• 23 Juni 2010 - 09:48

Yvonne E.v.L.:

Hallo Henk,

Net terug uit Frankrijk, waar wij ook gefietst hebben, zie ik dat je op Cyprus bent aangekomen. Geweldig!Hoe is het na zo een lange rit? Merk je dat je meer conditie krijgt en dat de benen beter fietsen? Wanneer ga je de oversteek maken?

Veel plezier en groeten van

Yvonne