dag 50; za 19/6; naar Side; 4712 km - Reisverslag uit Side, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu dag 50; za 19/6; naar Side; 4712 km - Reisverslag uit Side, Turkije van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

dag 50; za 19/6; naar Side; 4712 km

Door: henkfietstnaarjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Juni 2010 | Turkije, Side

Op de achtergrond hoor ik het bijenkorf geluid van een wedstrijd van het wereldkampioenschap voetbal. Vanmddag heb ik de wedstrijd Nederland - Japan gezien: 1 - 0, wel aardig voetbal. k was overigens de enige geinteresseerde want er is geen turk die de moeite neemt een wedstrijd van Nederland te zien voorzover ik heb gemerkt.

Het was overigens toeval dat ik die wedstrijd zag. k had net geluncht in een restaurant en wilde wegrijden toen ik merkte dat mijn achterwiel wel erg hobbelde: lekke band. En dat was al de 2e lekke band vandaag en de 3e binnen 24 uur. Tijdens het plakken begon de wedstrijd, zodoende.

De boosdoener was opnieuw, net als vanochtend (na 9 kilometer), een flinterdun stukje staaldraad van een paar millimeter lang dat ik uit de buitenband peuterde.

Vandaag reed ik op weg 400 tussen Antalya en Analya, een drukke vierbaansweg, met veel lintbebouwng, reclameborden en afval langs de weg. Niet direct een toeristische route. Het enige prettige was dat ik de wind tegen had en die voelde heerlijk fris aan want die kwam van zee. Verder was het weer erg warm.

De eerste lekke band plakte ik bij een benzinestation waar ik direct de volle belangstelling had van het personeel, maar ook alle medewerking en ik kreeg zelfs thee aangeboden.

Bij het restaurant waar ik lunchte raakte ik in gesprek met de Turk Veysel Guzel, die in Duitsland had gewoond. Hij bood me een glas raki aan, een soort anijsdrank met een hoog percentage alcohol. Van hem kreeg ik ook het adres van het hotel waar ik nu slaap, nl Hotel Sertkayet in Side.

Hotel Sertkayet is een typisch toeristenhotel waarvan er hier tientallen staan. Direct bij aankomst kreeg ik een polsbandje om en kan nu zoveel eten en drinken als ik wil. Ook is er een zwembad met rondom ligbedden en palmbomen.

Er was een uitgebreid buffet waar ik eens ouderwets flink gebruik van heb gemaakt. Dus ik ben weer flink aangekomen.

Na het eten maakte ik kennis met een Nederlands echtpaar, Ron en Martine van Wissen uit Leeuwarden die hier een last minute vakantie doorbrengen. Zij hebben een boot in Friesland maar het weer was minder goed en dus besloten zij tot een weekje Turkije. Dit tegen spotprijzen waar de nederlandse horeca niet tegen opkan. Zij waren geinteresseerd in mijn reis en we hebben onder het genot van een drankje (toch gratis) een poos zitten praten.

Side is een oude stad, volgens de kaart de moeite waard om te zien. k hoop dat er morgen nog wat van komt.

Morgen staat als einddoel de stad Alanya op het programma, een afstand van een 70 km denk ik. Het wordt iets koeler en als mijn banden meewerken moet dat lukken. Maandag neem ik dan de veerboot naar Cyprus.

Yme: plan B is nu onthuld en lijkt me prima. Maandagavond voor het eerst dus geen hotel te zoeken maar het vooruitzicht van een prettg weerzien.
Voorzover ik weet vertrekt de veerboot om 12.00 ut Alanya. Het is een snelle ferry maar ik heb geen idee hoe lang hij erover doet. Zal toch wel een paar uur zijn. k zal nog een googelen. Overigens heb je wel een imperiaal om mijn fiets op vast te binden of moet die in de kofferbak?
Verdere plannen maken we wel als ik op Cyprus ben.

Foke: Van de oude binnenstad van Antalya heb ik niets gezien, ben ik ook niet doorgekomen, lag wel ergens in de diepte, maar ik had de puf niet om daar naar toe te fietsen. Trouwens paste ook niet meer in mijn schema. Bedankt voor je update over de politieke verwikkelingen in Nederland, zo blijf ik tenminste een beetje bij want hier is dat absoluut geen nieuws.

Reina: inderdaad raak ik nu aardig bedreven in het plakken van banden. k geef de Turken zelfs al les.







  • 19 Juni 2010 - 19:40

    Reina:

    Ja Henk vandaag wonen we precies 28 jaar in Huize Zonkruid. En Thijs slaapt hier nu voor de tweede keer een nachtje.Hij was in een opperbeste stemming en ging zingend slapen...
    Voor jou was het weer een gevarieerde dag zo te lezen. Ik heb ook voetballen gekeken en ben blij met de overwinning. Lachen dat je de Turken bandenplakles geeft.Liefs van Reina

  • 19 Juni 2010 - 20:34

    Han-k:

    dank dank dank ik geniet van je reis, succes van han

  • 20 Juni 2010 - 14:34

    Jan En Ria:

    Het zit er nu bijna op, hé? Knap werk hoor. Fijn dat je zo geholpen wordt door de plaatselijke bevolking. In de kuststreek waar je nu zit moet het, als je de aanbiedingen van de reisbureaus leest, overvol zijn van zonaanbiddende Nederlanders. Niks voor ons. Veel te heet. Houd je taai en pas goed op jezelf!

  • 25 Juni 2010 - 10:59

    Ron & Martine:

    Henk, Wij gisteren (donderdag) weer thuis gekomen na een weekje relaxen in Turkije. Gaan vandaag de boot weer inpakken en op naar Vlieland. Was toch wel een bijzondere ervaring jou te ontmoeten in Sides in hotel Sertkaya en te horen dat je bijna 4.500 km. gefietst had. Wij hebben nog een paar foto's gemaakt van jou bij vertrek en nadat wij terug zijn vanaf Vlieland zal ik kijken hoe ze naar jou te sturen. Van onze kan erg leuk iets te hebben gehoord over al je ervaringen in je eentje tijdens je reis. Wijwensen je nog een relaxte reis naar Israel toe.
    Groetjes van Ron en Martine van Wissen vanuit Leeuwarden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 174255

Voorgaande reizen:

01 Mei 2010 - 03 Juli 2010

naar de heilige stad

Landen bezocht: